Informationscentrum för entreprenörskap (ICE) - Världsledande resurs inom entreprenörskap, småföretagande och innovationer

ICE vid Högskolebiblioteket i Jönköping är en omfattande resurs för forskning och studier inom entreprenörskap, småföretagande och innovationer. Mellan 50-60 procent av samlingen är unik för Högskolebiblioteket och finns inte på något annat bibliotek i Norden.

ICE:s mål är att samla så mycket som möjligt av den litteratur som ges ut inom området. Framför allt bevakas forskningslitteratur, men det finns även ett stort antal praktiskt inriktade publikationer. I samlingen finns drygt 33000 volymer på fler än 15 olika språk. Förutom böcker finns 53000 tidskriftsartiklar och kapitel i samlingsvolymer registrerade i bibliotekets databas JULIA.
- Vårt mål är att alla relevanta publikationer ska finnas med, oavsett publiceringsdatum och språk. Vi har både den allra senaste litteraturen inom området och klassiska texter av nationalekonomer från 1700-talet, säger Inger Melin, bibliotekschef.

Samlingen uppskattas av forskare från hela världen, bland andra Paul D Reynolds, tidigare professor i entreprenörskap vid London Business School.
- ICE will be of major interest to entrepreneurship researchers all over the world. There is not - to my knowledge - any collection devoted to entrepreneurship that is this complete and convenient. I would expect that as knowledge of this collection spreads among entrepreneurship scholars, a steady stream of visitors would seek to use the collection. In short, my compliments for developing a unique resource, not available anywhere else in the world.

ICE är tillgänglig för alla, både på plats i Jönköping och genom fjärrlån till andra bibliotek i hela världen. Bibliotekskatalogen finns fritt tillgänglig på internet, vilket gör att vem som helst kan utnyttja denna mycket omfattande databas över entreprenörskapslitteratur.

Bakgrund
Informationscentrum för entreprenörskap började byggas upp genom en stor donation från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse 1998. Generöst stöd från Riksbankens jubileumsfond och Forum för småföretagsforskning har möjliggjort en fortsatt utbyggnad av resurserna.

För ytterligare information kontakta
Inger Melin, bibliotekschef, mobil: 0733-30 74 26, e-post: inger.melin@bibl.hj.se
Thomas Mattsson, bibliotekarie, tfn: 036-10 10 30, e-post: thomas.mattsson@bibl.hj.se

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University