Högsta kvalitet inom företagsekonomi vid Högskolan i Jönköping

Företagsekonomi vid Högskolan i Jönköping är i toppklass nationellt. Högskolans utbildning på kandidatnivå i ämnet företagsekonomi är en av få i landet som håller mycket hög kvalitet, visar Högskoleverkets kvalitetsutvärdering som presenteras i dag.

Av de totalt 67 utvärderade utbildningarna i företagsekonomi är kandidatutbildningen vid Högskolan i Jönköping en av de endast 8 i landet som får omdömet mycket hög kvalitet av Högskoleverket (HSV.

Även högskolans magister- och masternivå visar fina resultat och får omdömet hög kvalitet.

Ekonomutbildningarna vid Internationella Handelshögskolan har under våren hamnat bland de bästa i flera rankningar av svenska ekonomprogram. Några särskilda styrkeområden är bland annat den höga andel professorer som undervisar och de goda möjligheterna att studera utomlands.

— Resultatet är mycket glädjande! HSV:s utvärdering bekräftar det vi tidigare sett i fristående rankningar och undersökningar där studenterna själva tyckt till, nämligen att våra ekonomutbildningar är i absolut toppklass och konkurrerar med de stora universiteten, säger Anita Hansbo, rektor vid Högskolan i Jönköping.

För mer information, kontakta gärna:
Anita Hansbo
Rektor vid Högskolan i Jönköping

Tomas Müllern
Professor företagsekonomi samt företrädare för ämnet företagsekonomi vid Internationella Handelshögskolan

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University