Högskolan för lärande och kommunikations vd får ledningsuppdrag inom Vetenskapsrådet

Eva Björck-Åkesson, vd vid Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) i Jönköping, har utsetts till huvudsekreterare för Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté.

– Detta är roligt både för Eva och för HLK. Det är positivt och glädjande att Eva kommer att bidra till forskning inom det utbildningsvetenskapliga området ur ett nationellt perspektiv, säger Kinna Bellander, ordförande i HLK:s styrelse.

Utbildningsvetenskapliga kommittén inom Vetenskapsrådet ansvarar för forskning med relevans för lärarutbildning och pedagogisk yrkesverksamhet. Det innebär forskning om lärande, kunskapsbildning, utbildning och undervisning. Som huvudsekreterare kommer Eva Björck-Åkesson ha vetenskapligt ansvar för kommitténs verksamhet och tillsammans med ordföranden leda arbetet, samt ingå i Vetenskapsrådets strategiska ledningsgrupp.

– Jag ser en spännande utmaning i att vidareutveckla den vetenskapliga basen inom utbildningsområdet och känner sig mycket hedrad av att få arbeta med detta uppdrag. Den utbildningsvetenskapliga forskningen i Sverige har en stor utvecklingspotential. Att medverka i den strategiska utvecklingen av den samlade verksamheten vid Vetenskapsrådet är också en intressant och spännande uppgift, säger Eva-Björck Åkesson.

– Jag gratulerar Eva till uppdraget, det är hedersamt för Högskolan i Jönköping att en av våra forskare och akademiska ledare får ett sådant uppdrag vid Vetenskapsrådet, säger rektor Anita Hansbo.