HÄR FÖRPACKAS FRAMTIDENS ARBETSKRAFT - EKONOM 2.0

Internationella Handelshögskolan i Jönköping Handelshögskolan i Jönköping startar ett unikt projekt för att spetsa sina ekonomer ytterligare: Project Portfolio. Studenten startar sin utbildning med en tom portfölj och lämnar skolan med en breddfylld pärm som ger framtida kunder och arbetsgivare en helhetsbild av vilka kompetenser och personliga styrkor studenten besitter. Ett till synes enkelt grepp som löser ett eftersatt problem i den svenska högskolevärlden. Och det är studenterna själva som drivit fram projektet till att omfatta hela Handelshögskolan. - Alla har arbetat ideellt med det här. Portföljen kommer att vara värdefull när vi går från studier till näringsliv. I vår förstudie fick lokala och nationella företag lista hur de bedömer framtida rekryter. Betyg kom först på femte plats. Företagen vill se vem de ska arbeta med och värdesätter personliga förmågor före de formella. Så enkelt är det, säger Kamran Sairafi som är en av de studenter som jobbat med projektet. I kreativa branscher ²där man aldrig är bättre än sitt senaste jobb² har en arbetsportfölj länge varit en naturlig del i rekryteringsprocessen. Metoden är etablerad och har spillt över på många andra områden i näringslivet. Men tidigare var detta något som påbörjades efter utbildningars slut. Under våren testas projektet på alla första och andraårsstudenter på BBA- programmet, till hösten kommer alla studenter på Handelshögskolan i Jönköping att arbeta med sin portfölj. Det ger positiva effekter både för studenter och för näringsliv men också för lärarna. - Studenterna är mycket aktiva utanför den direkt schemalagda undervisningen. Jag har länge använd särskilda utmärkelser i mitt eget klassrum för att sporra studenterna att göra sitt bästa i presentationer och arbeten. Det, i kombination med skolans övergripande ambition att skapa bra förutsättningar för examinerade studenter, väckte idén till projektet. Och nu är hela skolan engagerad, säger Erik Hunter, doktorand och lärare på Handelshögskolan i Jönköping. Handelshögskolan i Jönköping satsar mycket på att få elever i arbete efter avslutade studier. Enligt Juseks arbetsmarknadsundersökning 2006 var 83 procent av civilekonomerna i jobb ett år efter avslutad utbildning och lärosätet kom på tredje plats bland de som utbildar yrkesgruppen. I dagarna inleddes också ett samarbete med rekryteringsföretaget Manpower som startar ett Karriärcentrum på campus. Manpower kommer att hjälpa studenterna i arbetslivsrelaterade frågor och erbjuda lämpliga extrajobb och praktikplatser under och mot slutet av studietiden. Erfarenheter som alla kommer att kunnas ta med i portföljen. Vill du komma i kontakt med lärare och studenter som arbetat med projektet, eller få mer information som bilder, artiklar etc. kontakta ansvariga lärare: Erik Hunter, 0706-829899, erik.hunter@ihh.hj.se eller Anders Melander, 0709-792010, anders.melander@ihh.hj.se Mer information finns på www.ihh.hj.se På uppdrag, Kristina Hugander marknadsansvarig vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865
Linnea Lind

Presskontakt Koordinator tel:+46 36-10 1869

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University