Förslag framtaget för högskolans fortsatta utveckling - Nu väntar förhandlingar med kommunen

Stiftelsestyrelsen har beslutat att ge högskolan uppdrag och mandat att påbörja konkreta förhandlingar
med Jönköpings kommun för att åtgärda trafiksituationen vid Munksjögatan samt samarbeta kring uppförandet av en arena vid Munksjöns strand, som en del i Högskolans levande campus-utredning.

- En överbyggnad av Munksjögatan skapar ett attraktivt sammanhållet campus med en bättre miljö som stärker högskolans konkurrenskraft, säger Thomas Andersson, rektor Högskolan i Jönköping.

I planerna ingår också byggnation av en arena och på sikt även bostäder för studenter och forskare. Högskolan
har behov av lokaler för större akademiska möten och arrangemang av varierande slag liksom för idrott och friskvård, för såväl undervisning i idrott och hälsa som för friskvård för studenter och personal.
Parallellt med det har Jönköpings kommun sedan en längre tid haft behov av en evenemangsarena som kan möta kraven från olika elitidrottsklubbar. Den planerade evenemangsarenan bör rymma 2 500 åskådarplatser.

- Att göra gemensam sak av högskolans och kommunens behov av en arena är en unik möjlighet för båda parter, säger Per Hallerstig, vd Högskoleservice.

För ytterligare information kontakta:
Per Hallerstig, vd Högskoleservice, tel 036-10 10 08
Karolina Ganhammar, arkitekt Högskoleservice, tel 036-10 10 82

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University