Företagstjänster skapar större mångfald i storstadsregionerna

Tillverkningsindustrin är inte längre den största arbetsplatsen i Sverige. Fler och fler anställs inom företag som tillhandahåller olika tjänster. Detta fenomen diskuteras i den nya boken "Storstadsregionerna och ekonomins utveckling". En av författarna är professor Börje Johansson vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping som medverkar i årets ERSA-kongress 19-23 augusti.

- Det har skett stora förändringar under de senaste 20 åren. Man ser hur de mindre regionerna har svårare att uppnå den mångfald som finns i de stora och medelstora regionerna, säger Börje Johansson, professor i nationalekonomi på Internationella Handelshögskolan. Han har tillsammans med sina medförfattare för Tillväxtverkets (före detta NUTEK) räkning studerat varför storstadsregionerna växer.

Med företagstjänster menas outsourcing, exempelvis telefonserviceföretag, inkassoföretag och fortbildningsföretag. Med mångfald menas här tillgång på olika varor och tjänster men även koncentrationen av en typ utav butiker i stadens centrum.

- Tack vare företagstjänster kan större mångfald skapas i regionen. De företag som använder sig av tjänsterna blir effektivare, företagstjänstbolagen själva utvecklas och detta leder till att regionen växer, säger Börje Johansson.

I en region som Jönköping, en medelstor region med mer än 100 000 invånare, är runt 20 procent av de yrkesverksamma anställda inom bolag som sysslar med företagstjänster. I storstadsregionerna är siffran mycket högre. I Stockholmsregionen är det så mycket som 42 procent, medan det i samma region bara är 12 procent som arbetar inom tillverkning.

Börje Johansson kommer att presentera sina resultat mer djupgående under ERSA-kongressen på Internationella Handelshögskolan 19-23 augusti. Kongressen arrangeras årligen av ERSA (European Regional Science Association) och firar i år 50-årsjubileum. ERSA har 3 500 medlemmar, både forskare och branschmänniskor, i 17 organisationer runt om i Europa. ERSA ligger under RSAI (Regional Science Association International), som är den internationella huvudorganisationen för regionalforskning.

Mer om Börje Johanssons forskning

Pressbild - Börje Johansson

Mer information om ERSA

Börje Johansson, professor i nationalekonomi

telefon: 070-546 67 35

Internationella Handelshögskolan är en av fyra fackhögskolor inom Högskolan i Jönköping, och erbjuder internationella utbildningar inom ekonomi, informatik och juridik. Forskningen fokuserar på entreprenörskap och näringslivsförnyelse i en genuint internationellt inriktad verksamhet. Internationella Handelshögskolan har cirka 2 100 registrerade studenter, ca 240 anställda och omsätter ca 180 mnkr. För mer information besök www.ihh.hj.se.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University