Encell, nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande har fått det prestigefyllda uppdraget från Nordiska Ministerrådet att utvärdera det nordiska samarbetet kring vuxnas lärande

Det Nordiska Ministerrådet med säte i Köpenhamn har valt Encell för uppdraget att utvärdera det nordiska nätverket för samarbete om vuxnas lärande. Nätverket förkortat NVL bildades efter beslut av de nordiska utbildningsministrarna 2004 och har nu verkat i tre år. Utbildningsministrarna skall fatta ett nytt beslut om nätverkets framtid i slutet av detta år och vill få ett beslutsunderlag som är grundat på en vetenskaplig och strategisk analys av nätverkets arbete hittills och framöver, i nordiskt och europeiskt perspektiv. Encell har fått uppdraget i konkurrens med tre forsknings- och evalueringscentra i Norge, Danmark och Finland. Uppdraget skall vara utfört i slutet av detta år. I och med detta uppdrag och andra glädjande nyheter på forskningsfronten tycker jag att Encells image och kompetens får ett förstärkt förtroende även på nordisk nivå där vuxnas lärande är en sedan länge mycket framträdande fråga, säger professor Mohamed Chaib, ledare för Encell. Om Encell Encell är ett nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande, inrättat på initiativ av regeringen. Encell har stiftelsen Högskolan i Jönköping som huvudman och Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) som värdorganisation. Kompetenscentrat har ett övergripande nationellt ansvar för forskning och kunskapsspridning om vuxnas lärande. Encell drivs sedan starten 2001 med anslag från regeringen och externt erhållna anslag för forskning. I anslutning till budgetpropositionen som lades hösten 2006 fick Encell förnyat förtroende av regeringen och ett förstärkt anslag. Encells verksamhet fokuserar på forskning om det livslånga lärandet samt på spridning av forskningsresultat genom partnerskap och nätverk. För mer information Professor Mohamed Chaib, tfn 070-655 93 45, mohamed.chaib@hlk.hj.se Encells webbplats www.encell.se Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping AB Tfn 036-10 10 00 e-post hlk@hlk.hj.se Box 1026 Fax 036-16 25 85 www.hlk.hj.se SE-551 11 Jönköping Eva Hulting, tfn 036-10 15 05

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University