Chilenska småföretagare utbildas i Sverige

För att påskynda tillväxten i den chilenska ekonomin och öka kunskapen om ledarskap, logistik och teknologi i mindre och medelstora företag, har i dag ett Letter of Intent mellan Internationella Handelshögskolan i Jönköping och The Chilean Economic Development Agency (kan sägas motsvara en kombination av VINNOVA och NUTEK i Sverige) skrivits under i närvaro av Chiles president Ricardo Lagos under hans pågående offi ciella statsbesök här. Överenskommelsen innebär att Internationella Handelshögskolan åtar sig att skapa ett sex veckor långt utvecklingsprogram för chilenska företagare som inkluderar utbildning och studiebesök i Sverige samt uppföljning av projekt och intentioner i Chile. Uppföljning av projekt och intentioner i Chile kommer att ske i samarbete med Universidad Adolfo Ibañes. Svenskt Näringsliv, Handelskammaren i Jönköping samt Företagarna, samtliga i Jönköpingsregionen, medverkar aktivt och är referensgrupp i projektet. Meningen är att Internationella Handelshögskolan löpande under tre år ska ta emot grupper av chilenska företagare som kommer till Sverige för att lära sig mer om den teknologiska utvecklingen och ledarskapet inom aktuella branscher. Programmet bedrivs i projektform och individualiseras efter företagarnas behov. Den teoretiska utbildningen sker i första hand vid Internationella Handelshögskolan med assistans av Ingenjörshögskolan. Support och stöd ges kontinuerligt även i samband med studiebesöken. Avslutningsvis knyts upplevelserna ihop vid seminarier. En handlingsplan för hur erfarenheterna ska tas till vara arbetas fram individuellt. Handlingsplanerna ska ligga till grund för implementering på hemmaplan och ska inom tidsramen 6 månader följas upp på plats i Chile av lärare från Internationella Handelshögskolan och/eller Ingenjörshögskolan vid Högskolan i Jönköping. Kontaktperson: Magnus Taube vid Internationella Handelshögskolan, tel: 036-15 77 90, mobil: 0705-12 89 24, e-post: magnus.taube@ihh.hj.se På uppdrag: Kristina Hugander Tel: 036-15 77 87 E-post: kristina.hugander@ihh.hj.se

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865
Linnea Lind

Presskontakt Koordinator tel:+46 36-10 1869

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University