Affärsplanen: En björntjänst?

Nya företag uppmanas att skriva affärsplaner trots att nyttan av affärsplaner kan ifrågasättas. Universitet, nyföretagarcentra, konsulter, riskkapitalister, banker och andra vänner av nyföretagande driver på de nya företagen. Men är detta egentligen så vist? - Jag tror att många har en väldigt felaktig bild av affärsplanens nytta i de nystartade företagen, säger Tomas Karlsson, doktorand vid Internationella Handelshögskolan. Motiven som stödjer affärsplanering passar bättre för stora etablerade företag i en stabil miljö än nystartade entreprenöriella företag i snabbrörliga miljöer. - Min avhandling visar att de nya företag som faktiskt skriver affärsplaner använder dem i mycket begränsad utsträckning. I stället är planen inte relaterad till vad företagen egentligen gör. Genom att trots allt ha en affärsplan, men inte fästa någon vikt vid den, kan man samtidigt hinna med att hantera externa intressenters intresse av affärsplanen och kärnverksamheten - att köpa, sälja och tillverka. Det är omöjligt för det nya företaget att producera en långsiktig plan som är relevant. Avhandlingen visar att nya företags interna organisation och externa miljö förändras mycket snabbt, och en plan väldigt snabbt blir föråldrad. Det tar mycket tid och andra resurser i anspråk att göra en bra affärsplan - resurser som ofta kan användas för viktigare ändamål. Dessutom finns en risk att entreprenören förleds av planens storartade prognoser och blir oförmögen att skilja på plan och verklighet. Avhandlingen spikas i Internationella Handelshögskolans foajé måndagen 29 augusti kl. 13.00. Disputationen äger rum måndagen 19 september kl. 13.15 i Sparbanksaulan (B1014). Fakultetsopponent är docent Dean A. Shepherd, Indiana University, USA. Kontaktperson: Tomas Karlsson, doktorand, tel: 036 – 15 62 56 eller 0705 -90 63 08 På uppdrag: Kristina Hugander Marknadsansvarig Tel: 036 – 15 77 87 http://www.ihh.hj.se Internationella Handelshögskolan i Jönköping AB Box 1026 SE-551 11 Jönköping Besöksadress Gjuterigatan 5 Telefon 036-15 77 00 Fax 036-16 50 69 E-post info@ihh.hj.se Internet www.ihh.hj.se Postgiro 326535-2 Org. nr 556487-2728 Reg.nr/F-skatt 556487-2728 Momsreg.nr. SE556487272801

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865
Linnea Lind

Presskontakt Koordinator tel:+46 36-10 1869

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University