4,8 miljoner till forskning om kvinnors företagande

Eva Hulting, tfn 036-10 15 05
Pressmeddelande/Inbjudan från Högskolan för lärande och kommunikation samt Internationella Handelshögskolan i Jönköping

Verket för innovationssystem (VINNOVA) har beviljat totalt 4,8 miljoner till två olika projekt vid Högskolan i Jönköping.

Docent Helene Ahl vid Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) har tilldelats 2 mkr för ett forskningsprojekt om kvinnors företagande för en jämförande studie mellan tre länder med utgångspunkt i bl.a. kulturella och institutionella skillnader.

Professor Leif Melin och ekon dr Cecilia Bjursell vid Internationella Handelshögskolan har fått 2,8 mkr för ett forskningsprojekt som syftar till att lyfta fram olika föreställningar om kvinnor som familjeföretagare och hur dessa föreställningar kan utgöra hinder för kvinnors övertagande och ledning av familjeföretag vid ett ägarskifte. Projektet avser att behandla traditionella stereotyper, avsaknad av förebilder samt problem att kombinera familj och arbetsliv vid kvinnors engagemang i befintliga familjeföretag.

Forskningsprojekten kommer att pågå fram till 2011 då de avrapporteras. Dessa projekt kan tillsammans skapa en plattform för ökad genusmedvetenhet när det gäller forskning och undervisning vid Högskolan i Jönköping

PRESSKONFERENS
Välkommen att träffa Helene Ahl, Leif Melin och Cecilia Bjursell tisdagen den 1 juli kl 11.30. Samling i entréhallen (receptionen) på Högskolan för lärande och kommunikation, Hus H, Högskoleområdet i Jönköping.

Helene Ahl är verksam som forskare vid Encell, Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping (HLK). Hon undervisar också i genus och organisation, både vid HLK och vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Cecilia Bjursell är forskare vid CeFEO - Center for Family Enterprise and Ownership vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping, där hon också undervisar i organisation, metod och familjeföretagande.

Leif Melin är professor i strategi och organisation och han leder CeFEO - Center for Family Enterprise and Ownership vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Kontaktpersoner: Docent Helene Ahl, helene.ahl@hlk.hj.se, tfn12 48 67 (bost). Professor Leif Melin, leif.melin@ihh.hj.se, tfn 0708-85 64 46

Forskare Cecilia Bjursell, cecilia.bjursell@ihh.hj.se, tfn 0708-22 19 49

Handläggare Pär Larsson, VINNOVA, Par.Larsson@VINNOVA.se tfn 08-473 31 91

Se även http://www.vinnova.se/Verksamhet/Arbetslivsutveckling/Forskning-om-kvinnors-foretagande/