"Mammaprenörer" - ny forskningssatsning vid Jönköping University

"Mammaprenörer" - ny forskningssatsning vid Jönköping University

Professor Helene Ahl har tillsammans med professor Lucia Naldi och dr. Magdalena Markowska erhållit 4,5 miljoner kronor från Vetenskapsrådet för ett treårigt forskningsprojekt om ”mammaprenörer”.

Projektet är ett forskningssamarbete mellan Högskolan för lärande och kommunikation och Jönköping International Business School vid Jönköping University. Helene Ahl är forskningsledare vid Encell, Nationellt centrum för livslångt lärande vid Högskolan för lärande och kommunikation, och leder projektet. Lucia Naldi och Magdalena Markowska är båda verksamma vid CeFEO, Centre for Family Enterprise and Ownership vid Jönköping International Business School.

Varför ska man då studera detta? Så här motiverar forskarna projektet:

Antalet kvinnor som startar företag efter att de fött barn ökar, både i Sverige och internationellt. Den internationella forskningen säger att det beror på att det krävs två inkomster för att försörja en familj i kombination med brist på barnomsorg och betald föräldraledighet (att kvinnan stannar hemma och tar hand om barnen är underförstått).

Även i Sverige krävs i regel två inkomster, men hos oss finns både välutbyggd barnomsorg och föräldraledighet. Dessutom bygger föräldraledigheten på att man har inkomst av tjänst. En ”mammaprenör” tar därför stora risker. Hon har ingen garanterad inkomst, och det kan vara svårt att alls ta föräldraledigt från firman.

Det är därför anmärkningsvärt att antalet ökar i Sverige. Beror det på goda affärsmöjligheter, eller beror det på förändrade arbetsmarknadsvillkor såsom privatisering av offentlig sektor eller trenden att köpa tjänster hellre än att anställa?

Vilka sorters företag startar de och hur är framtidsutsikterna? Erbjuder företagen hållbara karriärer för sina ägare och fler jobb för samhället, eller är det så att lågbetalda jobb ersätts med små levebrödsföretag?

Detta ska vi ta reda på genom att kombinera en longitudinell registerdatastudie med en longitudinell fallstudie. Den första studien kommer att kartlägga fenomenet i termer av antal, typer och storlek av företag och deras resultat, samt företagarnas demografiska data. Den andra studien ger en djupare förståelse för fenomenets uppkomst och konsekvenser.

Projektet bidrar med empiriska data från Sverige till forskningslitteraturen om “mammaprenörer”. Den svenska kontexten är unik i ett internationellt perspektiv och studien kan därför både kontextualisera och nyansera befintlig kunskap.

Helene Ahl, helene.ahl@ju.se, 036-101444

Jönköping University är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 10 000 registrerade studenter, cirka 725 anställda och omsätter 800 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University