Minskade utbildningsanslag

Regeringens budgetproposition slår hårt mot Högskolan i Jönköping och Högskolan för lärande och kommunikation de närmaste fyra åren.

Den 20 september kom budgetpropositionen från regeringen med bland annat stora förändringar inom utbildningsområdet. Utbildningsanslagen minskas för hela högskolesektorn på grund av minskade ungdomskullar de kommande åren. Resurser kommer att omfördelas mellan högskolor och universitet. Budgetpropositionen visar på en tydlig viljeinriktning från regeringens sida att koncentrera den högre utbildningen till ett färre antal lärosäten.

För Högskolan i Jönköping innebär årets budgetproposition att utbildningsanslaget minskas succesivt med 83 mnkr från 2012 till 2015. Detta slår framförallt mot Högskolan för lärande och kommunikation (HLK), som både tappar förskollärarplatser och drabbas av minskade anslag till följd av en stor andel "nollpoängare". Med "nollpoängare" menas studenter som registrerar sig på utbildningar, men som sedan inte tar några högskolepoäng.

Utbildningsnivån i Jönköpings län är i nationell jämförelse låg och förskollärare är redan idag ett bristyrke och de nu aviserade neddragningarna kommer att få konsekvenser för regionen.

Under 2012 görs inga större neddragningarna, utan de gäller framför allt åren 2013-2015.

På HLK pågår just nu ett viktigt arbete med att se över vilka konsekvenser detta får för HLK och hur utbildningsutbudet kommer att se ut när vi har nått fram till år 2015. Den analys som nu görs kommer att ligga till grund för ett förslag som ska presenteras för HLK:s styrelse den 19 oktober. Först i december, i samband med att budgeten fastställs av stiftelsestyrelsen, kommer vi att kunna ge tydligare besked om kommande neddragningar och vilka konsekvenser detta får för regionen i ett längre perspektiv.

Nuvarande studenter berörs inte av kommande neddragningar. De kommer alla att kunna gå klart sina olika utbildningar och ta ut examen enligt tidigare planering.

Så påverkas Högskolan i Jönköping av årets budgetproposition.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University