Nyhet -

Kunskapskanalen visar inslag från vårens klimatkonferens på Högskolan i Jönköping

Tre timmar TV från Jönköping på en och samma dag hör inte till vanligheterna. Onsdagen den 29 juni visar Kunskaps­kanalen sex av programpunkterna från den klimatkonferens som anordnades på Högskolan i Jönköping den 7 april.

Inslaget från klimatkonferensen sänds mellan kl. 16.00-19.00 i programserien UR samtiden. Torsdagen den 30 juni kl 16.00 sänds dessutom ytterligare en programpunkt från konferensen. Inslagen har tidigare visats under namnet "Grönare resor".

Konferensen arrangerades av Trafikverket, Jönköping Energi, Länsförsäkringar i Jönköping, Högskolan i Jönköping, Jönköpings kommun, Regionförbundet, Länsstyrelsen och Landstinget i Jönköpings län.

Programtablån ser ut som följer:

ONSDAG 29 JUNI

16.00-16.40 Transporter och resor som klimatutmaning
Vi använder dubbelt så mycket resurser mot vad jorden klarar att producera. För att undvika de värsta konsekvenserna måste koloxidutsläppen begränsas. Enligt Håkan Johansson, nationell samordnare för klimatfrågor på Trafikverket, går det att bygga mer energieffektiva fordon.

16.40-17.05 Resplanering skonar miljön
I Karlshamn har omsorgsförvaltningens koldioxidutsläpp minskat med 23 ton på några år och personalen har fått lägre sjukfrånvaro. Genom att kartlägga och planera resorna har de blivit mer effektiva. Det berättar förvaltningschefen Christel Jönsson.

17.05-17.35 Hållbara kollektivresor
Med digitala tjänster kan man stimulera till ett mer hållbart trafikbeteende. Det säger Andrea Resmini, som forskar i data- och affärsvetenskap på Högskolan i Borås. Bättre koordination kan få oss att göra mer miljövänliga resval.

17.35-18.05 Miljöbilar för alla
Sverige har den törstigaste och äldsta bilparken i Europa. Det säger Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna bilister. Han menar att vi äntligen är inne i ett paradigmskifte inom transportnäringen, då det med ett allt högre bensinpris lönar sig för industrin att satsa på alternativa lösningar.

18.05-18.30 Klimatkompensation — vad, hur och varför?
Med klimatkompensation kan företag som belastar miljön ge bidrag till hållbar utveckling och det ger en stolthet att klimatkompensera. Det säger miljökonsulten Ellinor Eke.

18.30-19.00 Grönare resor: Paneldiskussion
Hur tar vi oss vidare för att nå miljömål och sänkta utsläppsgränser?  I panelen: Håkan Johansson, nationell samordnare klimatfrågor Trafikverket, Petter Kjellgren, trafikrådgivare i Göteborg, Christel Jönsson, förvaltningschef i Karlshamn, Andrea Resmini, forskare data- och affärsvetenskap, Jakob Lagercrantz ordförande Gröna Bilister och Ellinor Eke, miljökonsult. Moderator Johanna Stål.

TORSDAG 30 JUNI

16.00-16.25 Klimatsmarta jobb- och privatresor
Det finns många skäl att införa en miljöinriktad resepolicy. Det menar Petter Kjellgren, rådgivare på trafikkontoret i Göteborg, där man har infört klimatkompensation. Ett mer effektivt resande gynnar både produktivitet och ekonomi.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University