Den 4 maj 2022 anordnar JP Infonet konferensen Socialrättsdagen för tredje året i rad.

Socialrättsdagen är tillbaka med fokus på framgångsrik samverkan i praktiken

Den 4 maj 2022 anordnar JP Infonet konferensen Socialrättsdagen för tredje året i rad, denna gång med fokus på framgångsrik samverkan i praktiken. Under dagen samlas expertis inom området och följer upp den viktiga frågan hur samhället kan spara pengar och mänskligt lidande genom förebyggande arbete för barn och unga.

- Vi vet hur viktigt det är att jobba förebyggande och med tidiga insatser. Nu grottar vi ner oss i hur vi får till samverkan, eller rättare sagt samhandling, i praktiken, säger Helena Reinius, projektledare på JP Infonet.

Konferensen består av tre delar, där den första redogör för varför det är svårt med samverkan. Den andra delen handlar om OSL och hur man kan jobba i linje med lagstiftningen utan att det blir ett hinder och den tredje delen handlar om hur man lyckas med samverkan i praktiken.

Talarna på konferensen lyfter bland annat hur man skapar den viktiga tilliten mellan de unga, vårdnadshavarna och nyckelaktörerna. Från JP Infonet medverkar rådgivarna och juristerna Natalie Glotz Stade, Emma Fall och Linda Wallin som svarar på frågor kring samtycke, vad lagstiftningen egentligen säger och när de olika sekretessbrytande bestämmelserna i OSL gäller.

- Vi är mycket glada över att via våra konferenser kunna erbjuda en nationell plattform för dialog och samverkan mellan juridik, forskning, politik och verksamhet, säger Kajsa Palmberg, affärs- och marknadschef på JP Infonet. Det är mycket roligt att Socialrättsdagen nu genomförs för tredje gången och mer än någonsin fördjupar sig i frågan kring hur samverkan ska ske i praktiken med konkreta metoder och verktyg. Vi har genom våra tidigare konferenser sett att när arbetsgrupper väljer att delta med flera medarbetare skapas bäst förutsättningar för konkret utvecklingsarbete. Därför har vi ansträngt oss i prisuppläggen för att öka möjligheten för just detta, avslutar Kajsa.

Konferensen riktar sig till alla som arbetar direkt och indirekt med barn inom socialtjänsten, familjerätten, förskolan, skolan, hälso- och sjukvården och polisen. Dagen presenteras i det uppskattade formatet hybridkonferens där deltagaren kan välja att delta via länk eller fysiskt på plats i Stockholm.