JOOL Capital Partner AB förvärvar Lundmark & Co Fondförvaltning AB

JOOL Capital Partner AB förvärvar Lundmark & Co Fondförvaltning AB

JOOL Capital Partner meddelade idag att man har förvärvat 90,1% av aktierna i Lundmark & Co Fondförvaltning AB. Förvärvet är avhängigt Finansinspektionens godkännande vilket, ifall det godkänns, är beräknat inom 60-80 dagar. Lundmark & Co Fondförvaltning AB är ett fullt licensierat fondbolag som idag förvaltar två fonder, Aktiv Europa och Affärsvärldenfonden. Håkan Lundmark kommer att fortsätta som VD för fondbolaget och kommer efter förvärvet att äga 9,9% av bolagets aktier. Lundmark kommer att vara placerad på JOOLs kontor i Stockholm. JOOL kommer att integrera det förvärvade bolaget i JOOLs nuvarande bolagsstruktur vilket kommer att hjälpa JOOL att fortsätta växa på den nordiska DCM-marknaden, där JOOL idag är marknadsledande inom segmentet 30-200 miljoner SEK.

Håkan Lundmark, tidigare huvudägare av Lundmark & Co Fondförvaltning AB kommenterar; ”Jag ser det inte som att jag säljer bolaget. Vi fortsätter att driva fondbolaget tillsammans och jag är övertygad om att vi med gemensamma krafter kommer att bygga ett växande och konkurrenskraftigt samt inte minst oberoende fondbolag. Jag bistår med en fungerande infrastruktur och ett befintligt kontaktnät, vilket inkluderar tillstånd, och JOOL kommer att bidra med kapital, nya kontakter och inte minst ett starkt distributionsnät. Efter tio härliga år är det dags att ta det till nästa nivå”.

Tom Olander, VD på JOOL Capital Partner säger följande; ”Vi är väldigt nöjda med detta förvärv. JOOL är för tillfället en snabbt växande koncern och med förvärvet av Lundmark & Co Fondförvaltning AB kommer vi att stärka vårt erbjudande till marknaden. Vi ser verkligen fram emot att börja arbeta med Håkan och vårt mål är att bredda fondbolagets erbjudande genom att inom kort lansera en ny fond med en investeringsfilosofi som går i linje med vår nuvarande affärsidé”.

Kontaktinformation:

JOOL Capital Partner AB:

Tom Olander

Lundmark & Co Fondförvaltning AB:

Håkan Lundmark

Tel: +46 8 214436

JOOL Capital Partner AB är ett bolag som arbetar med strukturering och marknadsföring av finansiella produkter med säte i Göteborg och Oslo och representationskontor i Stockholm, Bergen, Abu Dhabi och Singapore. JOOL är marknadsledande på den nordiska företagsobligationsmarknaden inom segmentet 30-200 MSEK. JOOL Markets AS, ett dotterbolag till JOOL Capital Partner, har tillstånd att bedriva värdepappersrörelse i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Storbritannien, Island och Tyskland.

Welcome to JOOL Group!

About the JOOL Group

The JOOL Group is a family owned corporate group, rooted in Swedish industrial tradition. With our main activities in the financial services, paper, timber and tech industries, our passion is entrepreneurship – both our own and that of others. Our philosophy is to be active and long term owners, developing businesses through a combination of entrepreneurial spirit and common sense.

JOOL Group

Södra Hamngatan 19-21