Göteborgs vackraste kontor?

Göteborgs vackraste kontor?

På JOOLs nya huvudkontor i Göteborg ville man ha en inredningsdesign som sträckte sig bortom den vanliga standardmallen.

– Vi ville skapa en stimulerande och inspirerande arbetsmiljö där alla har chansen att utvecklas och bidra till vår gemensamma framgång. Samtidigt vill vi visa våra kunder och besökare vad man på ett kreativt sätt kan göra med en kontorslokal, säger VD Tom Olander.

Kontoret ligger i en gammal vacker och anrik kanalbyggnad som initialt uppfördes för Göteborgs Handelsbank år 1904. I denna totalrenovering ville man ta till vara husets personlighet och historia, kombinerat med en modern design. Ett inspirerande projekt där inredningsarkitekt med varsam hand och i nära samarbete med beställare och hantverkare arbetat fram en kontorsmiljö som tagit in byggnadens historia. Resultatet är ett vackert kontor som är en upplevelse att såväl besöka som arbeta i.

Det nya kontoret är skapat med tre huvudsakliga arbetszoner: Nya uppdaterade arbetsplatser som främjar koncentration och fokus, inspirerande mötesrum i olika storlekar och utformning samt allmänna ytor som mer ger känslan av en privat inredd våning än ett vanligt kontor. Att JOOL-koncernen har rötterna i den småländska industritraditionen manifesteras på flera sätt, inte minst genom att många av inredningsdetaljerna kommer från koncernens egen träindustri i småländska Skruv.

Förutom detta var rörelse, hälsa och inspiration i stort fokus vilket visas genom möbelval och att det finns väl tilltagna ytor för duschar och omklädningrum.

– När vi fick möjlighet att ta över ett helt våningsplan i det hus vi sitter i idag, var det inget svårt val. På detta sätt kunde vi sammanföra alla avdelningar på ett och samma plan istället för på två olika, vilket har gett en härlig stämning och sammanhållning samt en naturligt bättre kommunikation mellan avdelningarna. Allt har planerats utifrån hur miljön bäst kan stödja den verksamhet vi bedriver och ett modernt kontor med ett attraktivt läge lockar även arbetskraft i en konkurrensutsatt bransch, vilket vi tagit fasta på i utformningen av vårt nya kontor, berättar Tom Olander.

– Företaget har vuxit snabbt och när jag startade den här verksamheten 2010 var vi 10 anställda. Nu, tio år senare, är vi runt 70 personer och det har krävt att vi skapar välorganiserade och genomtänkta kontorsmiljöer. Alla anställda är väldigt positiva till de nya lokalerna och vi är mycket nöjda med slutresultatet, avslutar Tom Olander.

Ulrika Hegard från Arkitekterna Krook & Tjäder i Göteborg har varit ansvarig inredningsarkitekt.

About JOOL

The JOOL Group is a family-owned corporate group, rooted in Swedish industrial tradition. Our passion is entrepreneurship - both our own and that of others. We match companies in need of growth funding with financially strong investors and institutions. Specializing in debt financing and fixed income investments, JOOL has emerged as market leader in SEK 30-200 M Nordic corporate bonds.

www.joolgroup.com