ESS-ENN Timber avyttrar limfogsverksamheten till VTI

ESS-ENN Timber avyttrar limfogsverksamheten till VTI

JOOL Group-ägda ESS-ENN Timber AB och det danska företaget VTI A/S har tecknat avtal om inkråmsöverlåtelse av ESS-ENN Timbers limfogsverksamhet. Genom överlåtelsen tar VTI A/S över limfogsverksamheten, inklusive befintliga kundavtal och bolagets limfogvarumärke FixBoard.

VTI är ett danskt familjeägt företag med cirka 150 anställda. Bolagets kärnkompetens är produktion av limfog för olika ändamål såsom möbler, fönster, dörrar, trappor och DIY-projekt. VTI har, precis som ESS-ENN, mer än 40 års erfarenhet av limfogproduktion vilket har gjort företaget till en av de ledande tillverkarna i Europa.

Genom bolagets mångåriga erfarenhet har VTI stor expertis inom råvaror, produktions­processer och kvalitet. Företaget har ambitionen att fungera som ett kunskapshus som bidrar till att utveckla kunders verksamhet, genom hela värdekedjan från hållbart skogsbruk till färdig produkt. Likt ESS-ENN har VTI ett djupgående fokus på hållbarhet och siktar på att vara i framkant inom minimerad miljöpåverkan, hållbara leveranskedjor och positiv samhällsutveckling.

”Det har varit viktigt för oss i valet av VTI att den befintliga verksamheten och framtida leveranser kan fortsätta oförändrade, så att god kontinuitet kan säkras för bolagets kunder och samarbetspartners. Med VTI:s erfarenhet och position på marknaden har vi stort förtroende för att våra limfogskunder även i framtiden skall ha en stark och pålitlig partner inom detta område”, kommenterar Tom Olander, medgrundare av JOOL-gruppen som äger ESS-ENN Timber.

ESS-ENN Timber är en svensk trävaruproducent med fokus på limfog samt sågade och hyvlade trävaror. För 2023 omsatte bolaget ca 260 MSEK och redovisade ett rörelseresultat om ca 8 MSEK. Den befintliga verksamheten inom sågade och hyvlade trävaror kommer att drivas vidare av ESS-ENN Timber.

www.joolgroup.com