”Hela mitt liv har varit en förberedelse för det som komma skulle”

”Hela mitt liv har varit en förberedelse för det som komma skulle”

Tommy Ivarsson, entreprenör och grundare av Jontefondens Insamlingsstiftelse var den 14e mars gäst i Nordens största intervjupodcast, Framgångspodden. Tommy berättar där om entreprenörskapet, lärdomarna av att förlora ett barn och grunden till Jontefondens Insamlingsstiftelse.

Framgångspodden har 2,5–3 miljoner lyssnare varje månad och leds av Alexander Pärleros. I det senaste avsnittet berättar Tommy Ivarsson om sin resa som entreprenör och vad som omdefinierade livet. Tommys son Jonathan, som i nio års tid var i behov av nya lungor, var bara 15 år när hans kropp inte längre orkade vänta. Ett par år tidigare, 2013, kom idéen om att starta en insamlingsstiftelse till förmån för familjer som lever i samma situation.

–När sjukdomen drabbade vår familj fann vi ett otroligt starkt stöd ifrån nära och kära, som ställde upp för oss i vått och torrt. Dom förutsättningarna har inte alla som drabbas. Det var anledningen till att mina söner Christian och Jonathan grundade Jontefonden, för att hjälpa andra familjer i samma situation, säger Tommy.

Jontefondens Insamlingsstiftelse stöttar i dagsläget över 180 familjer runt om i hela Sverige och drivs av Tommy tillsammans med hans fru Gunilla. Stiftelsen har idag fem heltidsanställda som alla jobbar mot att ge livskraft i nuet, att skapa trygghet och glädje i vardagen för barn och ungdomar som väntar på eller har genomgått en organtransplantation, deras syskon och föräldrar.

–Jontefonden handlar även om att skapa modiga, trygga och lugna föräldrar som orkar leva i dom här tuffa situationerna. Syskon till sjuka barn förtjänar att bli sedda och få möjlighet till paus från eländet. Det hjälper vi till med genom bl.a samtal, samtalsstöd och lägerverksamhet, säger Tommy.

Jontefondens arbetar även med att skapa större fokus på organdonationsfrågan. Man vill se ökat engagemang och skapa opinion inom sjukvård och samhälle för organtransplantationsfrågan.

–Det finns idag redan en stor förståelse för organdonationsfrågan. Vi vill fördjupa frågan genom att kasta ljus på organtransplantationsfrågan. Det vill säga hur det är att vänta på organ, att få organen, och att sedan leva med det. De restriktioner som svenska folket lever utefter i pandemin är som vilken vardag som helst för de som är transplanterade, säger Tommy.

Tommys egna erfarenheter och bakgrund som företagare, entreprenör och kommunikatör har gett honom goda förutsättningar att förstå vikten av kommunikation och att få saker att växa.

–Det kan låta konstigt men jag kan känna en form av tacksamhet att få varit med om det som hänt. Det som drabbade mig och min familj har lärt mig så mycket om livet, och hur fort det kan svänga. Mina erfarenheter har gett mig förutsättningarna att driva Jontefonden vidare. På ett sätt känns det som om hela mitt liv har varit en förberedelse för det som komma skulle, säger Tommy.

Jontefonden är en stiftelse för barn & ungdomar som väntar på eller har genomgått en organtransplantation och deras syskon. Stiftelsens mål är att öka livskvaliteten, skapa glädje och sätta guldkant på en annars svår situation. Fonden har fått sitt namn efter Jonathan Ivarsson som till följd av lungfibros behövde en lungtransplantation. Läs mer eller ansök om medel på http://www.jontefonden.se/