Segraren av Jönköping Grand Prix 2023 heter Bruce Goodin. Här med Cecilia Wallin, projektansvarig för ATG:s ridsportsatsningar och Jönköping Horse Shows sportchef Josephine Sjölin

There’s a new king in town- Nyzeeländska Bruce Goodin tog hem segern i Jönköping Grand Prix “It’s one of my favourite Horse Shows”

Söndag eftermiddag på Jönköping Horse Show och dags för Grand Finale av årets Hästlov genom storklassen Jönköping Grand Prix presenterad av ATG. Fyra av världens bästa ryttare kom till start men ingen kunde rå på Jonstorps baserade Bruce Goodin, tävlande för Kullabygdens Ryttarförening.

Banbyggarduon Fredrik Malm och Frida Andersson bjöd toppryttarna på en utmanande avslutningsbana. En efter en föll storfavoriterna bort och när klassens 18:e ryttare Irma Karlsson fick startsignal var det enbart Kullabygdens Bruce Goodin och Strömsholms Amanda Landeblad felfria. Bollnäs-ryttarinnan höll för pressen och säkrade nollan. Direkt därefter var det dags för en av världens just nu hetaste ryttare; Jens Fredricson, som fick tvärstopp på hinder nummer 1 och föll till marken. Lyckligtvis mår såväl ryttare som häst bra.

Sist ut var rutinerade Rolf-Göran Bengtsson, influgen från Tyskland och tävlandes för Flyinge Hästsportklubb, tillsammans med guldhästen från EM i Milano; Zuccero. Ekipaget satte en klockren nolla och säkrade en plats i omhoppningen mot Bruce, Amanda och Irma.

Snabbt och felfritt ledde Bruce till seger

Först ut i omhoppningen var Bruce Goodin och Bäckatorps Danny V som direkt satte press på efterföljande ryttare med tiden 35,97 sekunder. När nollan var säkrad utbröt helgens kanske största glädjefest i Kiss & Cry där Bruce familj fanns på plats.

Därefter var det dags för Amanda Landeblad och For Killy som slog till med 36.39 sekunder och omhoppningens näst snabbaste tid. Dessvärre hade ekipaget ner första hindret i kombinationen och slutade på 4 fel.

Irma Karlsson och Chacconu levererade en snabb runda med snäva svängar. Dessvärre räckte tiden 36.68 inte till för att ta över ledningen. Sist ut i dagens omhoppning, och därmed också sista ekipage med chans att rå sig på Bruce, var guldduon Rolf-Göran och Zuccero. Det gick nästan att ta på spänningen i arenan när startsignalen ljöd och Rolf-Göran fokuserat styrde mot första hindret. Publiken höll andan. Resultatet var felfritt, men tiden, 36.74, räckte inte till. Därmed stod det klart att Bruce Goodin blev årets segrare i Jönköping Grand Prix. En seger som Bruce värderar högt. I en segerintervju hyllar Bruce tävlingarna och dess atmosfär:

“I love it. It’s one of my favorite Horse Shows of the year. I love coming here. It’s on the plan from the beginning of the year. It’s a very nice layout. For a rider everything is very convenient so you can tell it’s run by horse people. People that have been competitors themselves. “

Se bifogat Bruce segerintervju

Klassens resultat: