Rykande het trio rider clinic för legendariska Kyra Kyrklund den 6 november

Rykande het trio rider clinic för legendariska Kyra Kyrklund den 6 november

Det blir en “once in a lifetime” upplevelse för publiken när världens kanske bästa dressyrtränare och en av tidernas bästa hoppryttare möts för kunskapsutbyte under Jönköping Horse Show den 6 november.

Nu står det klart att det blir VM- guldmedaljören i hoppning Peder Fredricson som tillsammans med de framgångsrika U25 ryttarna i dressyr, Lina Dolk och Lovisa Wessblad, rider clinic för den legendariska dressyrtränaren Kyra Kyrklund.

Peder Fredricson
Pederhar skördat framgångar på hoppbanor världen över under de senaste åren och är idag att räkna som en av tidernas absolut bästa ryttare. Utöver sina sportsliga framgångar har han gjort sig ett namn som den ständiga innovatören med utveckling och hästens bästa i fokus. Storebror Jens Fredricson har tidigare tagit hjälp av Kyra Kyrklund i sitt markarbete och nu har alltså turen kommit till Peder att få ta del av den legendariska dressyrtränarens kunskapsbank:

“Jag ser mycket fram emot att få rida för Kyra. Markarbetet är nyckeln till hästens utveckling och jag är alltid nyfiken på att lära mig mer om hur jag kan ge hästen bättre förutsättningar att lyckas” säger Peder Fredricson

Lovisa Wessblad

23 åriga Lovisa Wessbladhar tidigare ridit i det svenska young rider-landslaget i dressyr och jobbar sedan ett par år tillbaka som beridare hos Helgstrand Dressage i Danmark, ett av världens kanske främsta dressyrstall.2021 vann hon Krafft 4-års Championat i Jönköping tillsammans med Francisca-D och till årets tävlingar tar hon med sig en härlig sto-trio över det dansk-svenska sundet (5 åriga, Francisca-D, 4-åriga Simmebros Deluze och det nyinköpta stoet Quinoa).

Till clinicen med Kyra har Lovisa valt 13-åriga Quinoa som hon bara funnits i stallet i några veckor. Tillsammans är det tänkt attekipaget ska storsatsa på U25-klasser under 2023.Om möjligheten att rida sin ny tävlingskamratför ett världsnamn som Kyra säger Lovisa:

“Det är första gången vi kommer vara i ett tävlingssammanhang tillsammans så det i sig ska bli väldigt spännande. Men framförallt ska det bli väldigt kul att få ta del av all Kyras kunskap, speciellt när det kommer till de lite svårare rörelserna. Kyra har en kunskap som många andra inte har och steget upp till U25 är fortfarande lite nytt för mig. Jag ska verkligen försöka suga åt mig så mycket jag bara kan! “

Lina Dolk
25-åriga Linahar skördat flertalet internationella framgångar som U25 ryttare i dressyr och ridit hem såväl SM-guld som NM-brons och EM-lagbrons. Till vardags arbetar hon heltid med det egna företaget Dolk Dressage där hon utbildar och tävlar andras hästar. Till Jönköping tar hon med sig 4-åriga Forward som hon tog en andraplats med i Folksam Open 4-års championat under Falsterbo Horse Show i somras, samt 8 åriga valacken Just on Time som ägs av ryttaren själv.

Det ska bli superkul att få rida Justin för Kyra. Han är förhoppningsvis min framtida stjärna och jag vet ju att Kyra har en av världens absolut bästa verktygslådor. Jag hoppas att jag kan få med mig lite därifrån som kan hjälpa oss att utvecklas. Det ska också bli väldigt kul att se vad hon tycker om min häst och vad hon tror om honom.“

Biljetter till Jönköping Horse Show och Kyras Clinic säljs via nortic.se

Kyras Frågelåda

Inför Kyras clinic bjuds besökare in att ställa sina frågor till Kyra genom att skicka ett e-mail märkt “Kyras Frågelåda” till kontor@jonkopinghorseshow.com. Av inkomna frågor kommer ett urval att besvaras live av Kyra under clinicen.

Om Kyra Kyrklund

Kyra Kyrklund är professor i ridkonst vid Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU), Silvermedaljör vid VM i Stockholm 1990, sexfaldig Dressyr Olympier för Finland (totalt har hon medverkat vid 11 Olympiska spel), Nordisk och Finsk mästare i både dressyr, hoppning och fälttävlan, sexfaldig FEI Dressyr World Cup™ finalist och vinnare av FEI World Cup™ finalen med Matador 1991.

Som tränare har Kyra väglett över 30 internationella Grand Prix ryttare, inklusive Daniel Bachmann Andersen (lagguld i Dressyr för Danmark vid VM i Herning 2022) och Cathrine Laudrup-Dufour ( lagguld i Dressyr för Danmark och tvåfaldig individuell silvermedaljör vid VM i Herning 2022 )

Också den Svenska guldhjälten Jens Fredricson (Lagguld för Sverige och individuell finalist) har fått hjälp av Kyra i framförallt sitt markarbete de gånger Kyra besökt de svenska Riksanläggningarna.

Jönköping Horse Show arrangeras 1-6 november 2022. Evenemanget som på kort tid etablerat sig som den självklara mötesplatsen för såväl den hästintresserade som den nyfikna. För mer information besök www.jonkopinghorseshow.com