Överlägsen vinst för Viktor Edvinsson och ECS Chacco Blue Jr i torsdagens 5-stjärniga kvalklass för ATG Riders League Grand Prix 1.45.

U25-ryttaren Viktor Edvinsson från Hallands Equestrians Ridsportförening tillsammans med den 11 år gamla valacken ECS Chacco Blue Jr (Chacco Blue - Radiator) red snabbast i omhoppningen med nästan 2 sekunder tillgodo. Tre av de fyra främst placerade i klassen var U25-ryttare.

Andraplacerade Niklas Arvidsson från Halmstad Sportryttarförening red valacken Hotmail (Zirocco Blue VDL x Corland) men ingen kunde rå sig på Viktors tid. En annan U25-ryttare som dock lyckades rida på exakt samma tid som Niklas var Joel Torstensson från Jump Club Ridsportförening med stoet Il Rossa di Costa (Hooch DK x Pierrot). Niklas och Joel fick därmed dela på andraplatsen då bägge ryttarna red omhoppningen på tiden 29.86.

ATG Riders League Grand Prix är en svensk 5-stjärnig serietävling där torsdagens klass var en kvalomgång inför årets sista delfinal på lördag. Totalt 6 olika delfinaler genomförs på olika platser i landet inför den stora finalen under Gothenburg Horse Show i Scandinavium nästa år. Sista delfinalen går av stapeln hos Borås FK vecka 6 nästa år.

ATG Riders League Grand Prix, kval - 1.45 bed. Två faser A/A:0 med totalfel

1. Viktor Edvinsson, Hallands Equestrians Ridsportförening – ECS Chacco Blue Jr (SWB) 0+0 27.90

2. Niklas Arvidsson, Halmstad Sportryttarförening – Hotmail 0+0 29.86

2. Joel Torstenson, Jump Club Ridsportförening – Il Rossa di Costa 0+0 29.86