Åbys Marcus Westergren hade hundradelarna på sin sida i torsdagens ATG Riders League 1.35

I ett starkt startfält med 108 startande var det Marcus Westergren från Åby Ridklubb med den 9-åriga valacken Airco de l'Esprit (Air Jordan Alpha Z x Quantum) som tog hem segern med 0,26 sekunder.

12 ekipage. Så många red omhoppningen med en tid inom samma sekund, något som skvallrar om hur tight det var i toppen i torsdagens ATG Riders League 1.35-hoppning. Banan som ritats av banbyggarteamet Fredrik Malm och Frida Andersson reds med bedömningen A/A:0 med totalfel vilket innebär att samtliga ekipage får rida omhoppningen direkt efter grunden oavsett fel resultat från grunden, en bedömningsform som gör det möjligt att plocka en placering oavsett fel i grunden.

Vann gjorde Åby Marcus Westergren som var förra årets vinnare i ATG Riders League 1.50, då på en annan häst. Inom samma sekund i toppen var andraplacerade Emma Emanuelsson från Jump Club Ridsportförening med stoet Ladina PS (Carembar de Muze - Chacco Blue), som även de plockade hem en seger i förra årets kval i Lilla Grand Prix 1.40. På en tredje plats hittar vi Viktor Melin, även han från Åby Ridklubb, tillsammans med stoet Chloé H (Coventry - Cardento) som tillhör startfältets yngsta årgång och dessutom är född på Holsteryds gård utanför Jönköping.

Resultat ATG Riders League 1,35 m - 1.35 bed. Två faser A/A:0 med totalfel

1. Marcus Westergren, Åby Ridklubb – Airco de l'Esprit 0-0/20.57