Wetternet till Visingsö.

Wetternet till Visingsö.

Under 2013 kommer vi att anlägga fiberkabel för Wetternet på Visingsö. Förberedelserna har pågått länge och redan i juni 2007 lades en sjökabel mellan Röttle kraftstation i Gränna och det så kallade Tingleytornet på Visingsö.

Kabeln som är 6 500 meter lång ligger på Vätterns botten, där djupet på vissa platser är ca 100 m. Fibernätet på Visingsö har nu blivit verklighet mycket tack vare ett stort arbete och enormt engagemang från de boende på ön. Både företag och privatpersoner ser idag hur viktigt det är att ha tillgång till snabb kommunikation och med Wetternet får Visingsö nu ett fibernät som är säkrat för framtiden. Hittills har 101 villor beställt anslutning till nätet.

Arbetet med grävning och förläggning kommer att pågå under hela 2013 och beräknas vara klart våren 2014. Om allt går enligt planerna kommer de första kunderna att anslutas till Wetternet under hösten 2013.

Oskar Wetter och Janne Pettersson, boende på Visingsö, har varit drivande i arbetet i att få en fiberanslutning till ön. Vi ställde några frågor till Oskar och Janne:

Varför är det viktigt för Visingsö med ett fibernät? – Det handlar om arbetstillfällen och om hela öns överlevnad. Att få snabb kommunikation är bra för bygden och det ges nya möjligheter. Många pendlare kan arbeta hemifrån och sommarboende kan förlänga sin vistelse här då det finns möjlighet att arbeta på distans. För oss är detta den enskilt största åtgärden för att skapa nya arbetstillfällen på Visingsö, säger Oskar

Varför väljer ni att samarbeta med Jönköping Energi AB (JEAB)?

Vi har naturligtvis tittat på olika leverantörer. Avgörande för samarbetet är att JEAB är etablerade på ön, och att bolaget ägs av Jönköpings Kommun. Dessutom ansvarar JEAB för hela processen, från beställning till färdig anslutning. Ytterligare en viktig aspekt är att Wetternet är ett öppet nät, vi bestämmer vilka tjänster vi vill ha och vem vi vill köpa dem ifrån. Många andra lösningar innebär att vi skulle vara låsta till en leverantör av internet, tv och telefoni. Stadsnät i Sverige har också en hög status och driftsäkerhet säger Janne.

Varför inte att bygga genom Byalag?

– Vår ambition är och att hela Visingsö ska vara med, oavsett var man bor på ön. Om vi hanterat detta via olika byalag så hade antagligen bara de centrala delarna haft tillräckligt många intressenter. Vi vill inte att det ska vara någon skillnad, alla ska ha tillgång till fiber. Byggnation via byalag innebär också ansvar för nätet och det är svårt att driva nätet i egen regi säger Oskar och Janne.

Varför var viktigt att ha ett enhetligt anslutningspris på Visingsö?

– Lika för alla, säger Oskar och Janne samstämmigt. Det ska inte spela någon roll var du bor. Vi vill att det ska vara ett solidariskt pris och att alla på Ön ska erbjudas denna möjlighet.

Arbetsgruppen som består av flera öbor, vill framföra en stor eloge till alla som varit med för att få Wetternet till Visingsö. Utan allas engagemang hade detta inte blivit verklighet. För dig som inte beställt Wetternet finns det fortfarande möjlighet till det, kontakta vår kundservice 036-10 82 20

Jönköping Energi är samlingsnamnet för kommunens fyra energibolag, Jönköping Energi AB, Jönköping Energi Nät AB, Jönköping Energi Biogas AB och Huskvarnaåns Kraft AB. Vi förser 55 000 kunder med ljus, kraft, värme, kyla, biogas och fiberoptiskt bredband. Bolagen omsätter 1,4 miljarder kronor per år och vi är 240 anställda.