Vinnande kabelskåp belönas

Vinnande kabelskåp belönas

Tre graffiti-målare har nu utsetts som vinnare efter en omröstning bland Jnytts webbesökare. Deras tre skåp visar på helt olika sätt att måla men temat är gemensamt.

1:a pris: Marielle Bodin - Hamnparken

2:a pris: Jesper Andersson - Hamnplan

3:e pris: Roy Karlsson - Bauers brygga

Vinnarna belönas med presentkort på konstnärsmaterial på Westers i Jönköping. Dessutom får de tre vinnarna ett erbjudande att tillsammans planera och måla en 15 m lång vägg inuti Kraftvärmeverket Torsvik, som ägs och drivs av Jönköping Energi. Verket tar årligen emot
2-3000 personer på studiebesök.

Graffiti på elskåp är ett samarbete mellan Jönköping Energi och ABF, där 12 kabelskåp i centrala Jönköping utsmyckats med graffiti. ABF har under flera år graffiti som en del av sin verksamhet för ungdomar och unga vuxna.

-      Vi är mycket glada över samarbetet med Jönköping Energi. Nu visar konstnärerna sin konst för alla som rör sig i Jönköping, säger Anneli Andréasson, projektledare på ABF. Vi kommer att göra en folder med bilder och konstnärernas egna tankar kring motiven. Dessutom planerar vi konstvandringar senare i höst.

Sven-Olof Johansson, elnätchef på Jönköping Energi, initierade projektet och fick mycket positiva reaktioner från politikerna i den egna styrelsen:

-      Vi är stolta och glada över att vi kunde genomföra detta och få alla dessa vackra tolkningar på temat ”Framtidens Energi”, säger Sven-Olof Johansson. Vi hoppas kunna utveckla sådana här samarbeten vidare framöver.

Kontaktpersoner:

Jönköping Energi: Ulrika Gotthardsson, informationschef,  Tel: 036-10 83 31, 070-396 84 66

ABF: Anneli Andréasson, projektledare, Tel: 036-30 61 82.

Jönköping Energi är samlingsnamnet för kommunens fyra energibolag, Jönköping Energi AB, Jönköping Energi Nät AB, Jönköping Energi Biogas AB och Huskvarnaåns Kraft AB. Vi förser 55 000 kunder med ljus, kraft, värme, kyla, biogas och fiberoptiskt bredband. Bolagen omsätter 1,4 miljarder kronor per år och vi är 235 anställda.