Pressinbjudan till Energijakten

Pressinbjudan till Energijakten

Tid: Torsdag den 23 februari kl 12.30

Plats: Upptech, V Holmgatan 34A, Kålgårdsområdet, Jönköping

Vi använder energi hela tiden i vår vardag – men varifrån kommer den och hur kan vi som använder den bidra till en mer hållbar utveckling? Det här är frågor som kommunens femteklassare funderar kring och arbetar med i projektet Energijakten.

-          Genom Energijakten vill vi få eleverna att fundera kring hur vi använder energi och hur den kan användas i framtiden, säger Ulrika Gotthardsson, informationschef på Jönköping Energi.

Alla femteklassare i Jönköpings kommun inbjuds att kostnadsfritt delta i Energijakten. Först arbetar klassen med energi i skolan med hjälp av ett specialgjort arbetsmaterial. Därefter bokar klassen ett besök på Upptech för att experimentera och diskutera vidare. Temabesöken genomförs under fyra veckor och bekostas av Jönköping Energi. I år är 440 elever från 14 olika skolor anmälda.

-          Med Energijakten vill vi i tidig ålder sätta fokus på energibranschen, där det finns och kommer att finnas en mängd spännande jobb i framtiden, säger Eva Sunnåker, HR-chef på Jönköping Energi.

På torsdag finns representanter från UPPTECH och Jönköping Energi på plats.

Berörda lärare och föräldrar är informerade om att media kan komma, och vi har sett till att det är fritt för fotografering och samtal med barnen.