Kortebovägen öppnar igen

Kortebovägen öppnar igen

Torsdagen den 20 december öppnas åter den del av Kortebovägen som varit avstängd under hösten. Tack vare den stora hänsyn som visats av trafikanter och närboende har Jönköping Energi och Jönköpings kommun kunnat uppgradera stadens infrastruktur på ett mycket bra sätt. Det har till och med blivit fler åtgärder utförda än vad som var planerat!

Höstens arbeten var den avslutande etappen av att knyta samman Jönköpings och Bankeryds fjärrvärmenät. När ledningen tas i drift vid årsskiftet når fjärrvärmen från Torsvik ända till Bankeryd, vilket innebär både tryggare tillgång och mer miljö­anpassad fjärrvärme. Parallellt med fjärrvärmeledningen har förstärknings­ledningar för såväl vatten, el och stadsnät dragits fram.

Genom det goda samarbetet mellan Jönköping Energi och Jönköpings kommun har hela infrastrukturen nu uppgraderats för ett växande Jönköping, bland annat för kommande utbyggnad vid Vilhelmsro. Sammanlagt har projektet kostat ca 130 mnkr.

Arbetena har löpt på så bra att även planerade åtgärder för att förbättra samspelet mellan buss- och biltrafik kunnat genomföras när vägen ändå varit avstängd. Utmed sträckan finns nu två hållplatser med separat bussficka så att övrig trafik kan passera obehindrat när bussen gör uppehåll. Gångpassager och hastighetsdämpande åtgärder har byggts för att förbättra säkerheten för gångtrafikanter.

Ännu återstår vissa återställningsarbeten, som inte kan ske just nu p.g.a kyla och snö. Dessa kommer istället att utföras under våren.

Mer information

Ulrika Gotthardsson, informationschef på Jönköping Energi, 070-396 84 66, svarar på frågor om projektet.

Maria Nielsen, infrastrukturansvarig på Jönköpings Länstrafik, 036-39 55 18, svarar på frågor gällande hållplatsförändringarna.