Kontrakt tecknat med NCC för etapp 2 på Torsvik

Kontrakt tecknat med NCC för etapp 2 på Torsvik

Idag, tisdag den 29 januari, skrev NCC och Jönköping Energi kontrakt för mark- och byggarbeten gällande det nya biobränsleeldade kraftvärmeverket på Torsvik. Kontraktssumman uppgår till 107 MSEK för uppdraget, som är en totalentreprenad som sträcker sig fram till hösten 2014. Totalt beräknas investeringen i verket ligga runt 1200 MSEK.

Detta är ett viktigt kontrakt för det fortsatta arbetet med att bygga det nya kraftvärmeverket. Det kommer att pågå ett intensivt arbete med mark- och byggentreprenaden under hela 2013, ett arbete som sedan kommer att löpa på fram till kraftvärmeverket står klart hösten 2014.

– Det är roligt och viktigt för NCC att få bidra till en bättre miljö i Jönköping. Med tanke på konjunkturen och att vi nyligen avslutat flera projekt är uppdraget också betydelsefullt för sysselsättningen. Omkring 35 lokalt NCC-anställda kommer att jobba i projektet fram till årsskiftet, säger affärschef Fredrik Skiöld på NCC Construction i Jönköping.

På Torsvik har det redan gjorts förberedande schaktarbeten under vintern. NCC kommer att starta sitt arbete på plats kring månadsskiftet mars-april med att gjuta bottenplatta och fundament. I augusti beräknas bottenplattan vara klar, så att montering av den cirka 1000 ton tunga pannan ska kunna påbörjas. I uppdraget ingår också att förbereda ytor för bland annat bränsle- och dagvattenhantering.

Genom att bygga det nya verket tryggar vi tillgången på värme i ett växande nät. Det nya verket kommer att vara igång 7-9 månader per år och då köras parallellt med det befintliga verket. Även i fortsättningen kommer det avfallseldade verket på Torsvik att stå för vår basproduktion av fjärrvärme. Det nya verket tillsammans med befintliga på Torsvik kommer att stå för ungefär 90 % av Jönköpings fjärrvärmebehov.

Det nya verket kommer årligen att ge ca 340 GWh fjärrvärme, vilket motsvarar värme till 17 000 småhus. Elproduktionen blir ca 130 GWh/år, vilket är något mer än i befintligt kraftvärmeverk, och motsvarar drygt 25 000 hushålls förbrukning av hushållsel. Denna elproduktion kan delvis ersätta fossilproducerad el, som importeras till Sverige, vilket innebär en koldioxidbesparing på ca 60 000 ton årligen, vilket motsvarar utsläppen från ca 14 000 personbilar.

På bilden är det, från vänster: Mats Milsta, Liljewalls arkitekter, Ingemar Granberg, projektledare Jönköping Energi, Håkan Stigmarker, vd Jönköping Energi, Fredrik Skiöld, affärschef NCC, Christian Axelsson, entreprenadchef NCC.