Jönköping Energi inspekterar elledningar

Jönköping Energi inspekterar elledningar

Jönköping Energi har totalt 250 km luftledningar för högspänning. För att det ska bli så lite driftstörningar på nätet besiktigar vi ledningarna en gång per år med hjälp av helikopter.

– Vi tittar bland annat efter träd som ligger mot ledningarna eller hotar att blåsa över ledningarna, säger Johan Granath, entreprenadchef.

Arbetet med besiktningen pågår just nu och sker under två dagar med lågflygande helikopter. I hytten sitter elmontör Björn Palm och för anteckningar över vårt nät. Varje år gör Jönköping Energi besiktning på hela det luftburna högspänningsnätet. Vi tittar på ledningarna och stolparna så att det inte är någon skada på dem.

– Vi har 25 mil ledningar och 3170 stolpar att hålla koll på. För att få ett så driftsäkert nät som möjligt gör vi många olika slags besiktningar, där helikopteröversynen är en. Ser vi att det finns risk för allmänheten eller för avbrott åker vi ut direkt och åtgärdar problemet, berättar Johan Granath.

Besiktningen började på Visingsö för att sedan fortsätta i Grännaområdet. Sedan fortsätter färden åt Jönköping och vidare ner mot Norrahammar och Taberg.

Jessica Alaniesse-Karlsson, Kommunikationschef, tfn 036-10 82 38