Gratis seminarium om byanät – stadsnät på landet

Fibernät innebär en fantastisk möjlighet för att etablera framtidssäker infrastruktur på landsbygden. Tillsammans med Länsstyrelsen, Post- och Telestyrelsen och Svenska Stadsnätsföreningen anordnar vi ett kostnadsfritt seminarium på måndag den 5 september.

Tid:            Måndagen den 5 september kl 18-21

Plats:          Jönköping Energi, Kjellbergsgatan 3 i Jönköping

Anmälan:    senast 1 september till malin.forssmed@jonkopingenergi.se

Vårt stadsnät WetterNet breder ut sig i kommunen och har nu över 10 000 anslutningar installerade. Bland annat har VätterHem satsat på utbyggnad till alla sina stora bostadsområden. City, Öxnehaga och Österängen är redan anslutna och nu pågår anslutning av Råslätt. Antalet villaanslutningar växer både i nybyggnadsområden och i befintliga villaområden.

Post- och Telestyrelsen verkar aktivt för att främja utbyggnaden av kommunikation på landsbygden. Med upplägget byanät kan privatpersoner samverka med privata och offentliga aktörer och få till stånd utbyggnad även där kommersiella drivkrafter saknas. Byanätet ansvarar då för sitt eget nät, som ansluts till det öppna stadsnätet WetterNet.

Vid måndagens seminarium kommer vi och de övriga arrangörerna att informera om vad ett byanätsprojekt innebär – från planering till drift och förvaltning - och om vilka finansieringsalternativ som finns. Det finns bland annat bidrag som delas ut via Länsstyrelsernas Landsbygdsprogram.

-      Vi hälsar alla välkomna som bor på landsbygden och vill ha en stabil och snabb kommunikation med möjlighet att välja bland olika leverantörer, säger Ulf Svensson, stadsnätschef på Jönköping Energi. Seminariet ger en god inblick i konceptet byanät och dess möjligheter. Det är ett perfekt tillfälle att ställa frågor både om teknik och finansiering, eftersom alla parter finns på plats samtidigt.

Ulrika Gotthardsson, informationschef,  Tel: 036-10 83 31, 070-396 84 66

Ulf Svensson, stadsnätschef, Tel: 036-10 83 68, 070-39 68 633

Jönköping Energi är samlingsnamnet för kommunens fyra energibolag, Jönköping Energi AB, Jönköping Energi Nät AB, Jönköping Energi Biogas AB och Huskvarnaåns Kraft AB. Vi förser 55 000 kunder med ljus, kraft, värme, kyla, biogas och fiberoptiskt bredband. Bolagen omsätter 1,4 miljarder kronor per år och vi är 235 anställda.