Åk säkert och rädda barnens liv!

I Europa existerar inte samma kunskap och standard när det gäller trafiksäkerhet för barn i bil. I flertalet länder byter man från bakåtvända bilstolar redan vid 9-15 månaders ålder medan vi i Sverige ger rekommendationen att åka bakåtvänt upp till 4-5 års ålder. Skillnaden i rekommendation har i sin tur lett till den positiva utveckling som kan ses i Sverige och har gjort att vi är ledande inom barnsäkerhet i trafiken i Europa.

Men det är fortfarande en lång väg att gå även i Sverige och det råder stor okunskap hos det svenska folket gällande trafiksäkerhet. NTF beskriver hur ett barn förolyckas i trafiken varannan vecka. Det är barn som dör på grund av de vuxnas okunskap samt ovanor i bil och i trafiken.

David Persson arbetar som category manager inom bilbarnstolar och barnvagnar på Jollyroom och säger följande om trafiksäkerheten i Sverige:

- ”Sverige ligger i framkant gällande trafiksäkerhet. Om man jämför Sverige med övriga Europa så skiljer vi oss väldigt åt gällande barns säkerhet i bil och rekommendationer för bilbarnstolar. I Sverige förespråkar vi att barnen ska åka bakåtvänt upp till minimum 4 års ålder, vilket är just vad som bidragit till att vi har den ledande positionen som vi faktiskt har i dag. Ser man till olycksstatistiken så har vi ett mycket lägre tal av olyckor och andelen barn som skadas är mycket lägre i Sverige jämfört med många andra länder. Men vi har fortfarande mycket kvar att lära.”

David Persson förklarar vidare om vikten av att placera barnen i en säker bilbarnstol;

”Vi följer de riktlinjer som finns utsatta från NTF, Vägverket, Motormännens riksförbund, VTI och SIS vilka säger att barn bör sitta i en för åldern anpassad bilbarnstol fram tills de runt 10-12 år gamla. Bakåtvänt är särskilt viktigt från nyfödd fram till minst 4 års ålder. Ett barns kropp och skadetolerans skiljer sig i från en vuxens, huvudet är proportionellt större hos en nyfödd än hos en vuxen och nacken är outvecklad och försvagad. Skelettet är mjukare och bröstkorg, revben och höfter skyddar inte de inre organen på samma sätt. Sitter man inte i en bilbarnstol när olyckan väl är framme så kan en krock medföra oerhört allvarliga skador.”

Hur ska man tänka när man väljer bilbarnstol till sitt barn?

”Urvalet av bilbarnstolar är stort och det kan vara svårt att orientera sig. Några tumregler som är bra att följa är att ett nyfött barn mellan 0-6 månader alltid ska sitta i ett babyskydd. När barnet väl vuxit ur sitt babyskydd är det en bakåtvänd bilbarnstol som gäller fram tills att de är minst 4-5 år. En bakåtvänd bilbarnstol är fem gånger säkrare än en framåtvänd och rekommenderas att användas så länge det bara går. Den främsta anledningen till att föräldrarna slutar använda bakåtvänt är att de upplever att barnen växer och att det inte finns någon plats för benen. Ett tips för att förlänga denna tid är då att placera barnet i framsätet där det finns möjlighet att justera stolen och då öka utrymmet. Därefter kan man använda framåtvänd bilbarnstol.”

Vad har vi kvar att lära och vad skulle du vilja ge för råd till alla föräldrar på vägen?

”Tyvärr är det flertalet föräldrar som slutar att använda bakåtvänd bilstol tidigare än rekommenderat, vilket går emot all statistik, fakta och rekommendationer gällande trafiksäkerhet. Det handlar främst om den okunskap och bekvämlighet som existerar hos många föräldrar i dag och det är därför det är så otroligt viktigt att vi arbetar för att lyfta denna fråga genom att informera föräldrar om säkerhet för barn i bil. Vi gör det för våra barns säkerhet.”

Jollyroom.se erbjuder ett brett utbud inom barn- och babyprodukter. Vi har marknadens största lagerförda sortiment för snabb leverans till våra kunder. Vår nätbutik är alltid öppen och ger tillgång till vårt kompletta sortiment av kända och kvalitetssäkrade varumärken.

Vi på Jollyroom fokuserar på branscherfarenhet, expertis och kunskap för att ge våra kunder den allra bästa rådgivningen vid köp av barn- och babyprodukter

www.jollyroom.se