Strömstad och Åre bästa nyföretagarkommunerna

Två orter får dela på äran och prispengarna och båda kan kalla sig "Årets nyföretagarkommun 2009". Juryn anser nämligen att Strömstad och Åre är lika bra på att stimulera nyföretagandet.

- Likheterna är så stora att vi inte kan sära dem, säger Mats Evergren, jurymedlem och marknadschef på Jobs and Society NyföretagarCentrum som tillsammans med Visma Spcs står bakom priset. Vi var helt överens om att belöna båda kommunerna för deras ihärdiga och framgångsrika arbete.

- Det normala är att vi nominerar nio kommuner i lika många kategorier, tillägger Lars Fredell, jurymedlem och informationschef på Visma Spcs. Men den period som vi denna gång avläste, 1 januari 2008 till 30 juni 2009, var utfallet runt om i landet inte tillräckligt bra.

Därför nominerade juryn bara Strömstad och Åre. När de båda tävlande kommunerna ställdes mot varandra fann juryn att de var helt oskiljaktiga.

Nomineringarna görs utifrån utvecklingen av nyföretagandet de senaste 18 månaderna. Det avgörande är vilken kommun som har flest nya företag per 1 000 invånare under den tidsperioden. Både Strömstad och Åre har stått emot den negativa utvecklingen sett över hela mätperioden. Dessutom delar de på egenskapen att ha varit nominerade två gånger vardera i tidigare års finalomgångar.

Prissumman på 100 000 kronor från Visma Spcs får de båda vinnande kommunerna i år dela på och disponera för stipendier till lokala inspiratörer. Syftet är att uppmuntra initiativ och aktiviteter som gynnar nyföretagandet. Priset delas ut av Visma Spcs vd Rolf Dahlberg på Jobs and Society NyföretagarCentrums årliga mässa Eget företag i Stockholm den 15 oktober.

Mässan Eget Företag är mer populär än någonsin. Mer än 6 000 besökare är förregistrerade och 5 400 stolar är bokade till de kostnadsfria seminarierna. Imorgon, tisdag den 13 oktober, invigs mässan av Socialminister Göran Hägglund. Läs mer på www.egetforetag.se.

Vinnarna föregående år har varit Strängnäs 2005, Helsingborg 2006, Gnosjö 2007 och Norrtälje 2008.

, Marknadschef Jobs and Society NyföretagarCentrum, 08-14 44 00, mats.evergren@jobs-society.se
Lars Fredell
, Informationschef Visma, 0470-70 60 50, lars.fredell@visma.se
____________________________________________________________________________
Om oss
Jobs and Society NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommu-ner. NyföretagarCentrum ger varje år närmare 15 000 personer individuell, kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Nära två tredjedelar av dem startar företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.
www.jobs-society.se

• årets nyföretagarkommun

Två tävlar om att bli Årets nyföretagarkommun

Strömstad eller Åre – en av dem kommer att kunna kalla sig ”Årets nyföretagarkommun 2009”. Ett lågt nyföretagande i hela landet gör att få kommuner klarar kraven, men Strömstad och Åre har gått mot strömmen och gör nu upp om den åtråvärda titeln och prissumman på 100 000 kronor.

1 300 rådgivningar på tre dagar

Just nu pågår mässan Eget Företag 2009 för fullt. Mer än 6 000 besökare har noterats under mässans två första dagar. Idag är mässans sista dag, och NyföretagarCentrums rådgivare har redan gett rekordmånga rådgivningar.

Mässan Eget Företag 2009: 5 200 kom för att starta företag

Eget Företag är Sveriges största mötesplats för småföretagare, nyföretagare och blivande företagare. 2009 slogs alla rekord. För första gången översteg besökarantalet 9 000, och antalet seminariedeltagare 6 000. – Att 6 136 personer kommer och lyssnar på våra seminarier är fantastiskt. Intresset för att starta eget är större än på många år, menar Mats Evergren, mässchef.