Svenska kommersiella fastigheter bland de attraktivaste i Europa

Den svenska fastighetsmarknaden uppfattas som en av Europas attraktivaste marknader och intresset är särskilt stort för Stockholm. Fjärde kvartalet 2007 var årets starkaste med 44 miljarder kronor i transaktionsvolym, en ökning med nära 20 procent jämfört med motsvarande period 2006. Detta framgår av Jones Lang LaSalles Nordic City Report. Totalt uppgick transaktionsvolymen till 125 miljarder kronor under 2007, vilket är den näst högsta nivån som Jones Lang LaSalle har registrerat. Utländska investerare var involverade i mer än 50 procent av omsättningen. - Den svenska fastighetsmarknaden, som seglat upp som den fjärde största transaktionsmarknaden i Europa, är förknippad med hög transparens och likviditet, i kombination med att utsikterna för ekonomin och hyresmarknaden är bland de bästa i Europa. Trots ökad riskaversion och högre finansieringskostnader är den starka utvecklingen som avslutade året ett bevis på att svenska fastigheter står sig starkt, säger Daniel Gorosch. Flera stora affärer genomfördes före årsskiftet och under årets första månader har den positiva trenden fortsatt. Bland dessa kan nämnas Actas förvärv av Lindholmen 30:1 på Norra Älvstranden i Göteborg om totalt 37 000 kvm från RBS Nordisk Renting samt Aberdeens förvärv av en kontorsportfölj i Marievik i Stockholm för 2,1 miljarder kronor från Niam och Whitehall. Under hösten ökade direktavkastningskraven på bred front i Europa som en följd av den finansiella turbulensen. I Europa var ökningen i genomsnitt 0,30 procentenheter, och i London så mycket som 0,75-1,0 procentenheter. I Stockholm ökade direktavkastningskravet med 0,20 procentenheter till 4,60 procent. Direktavkastningskravet på äldre fastigheter med lägre kvalitet och läge har stigit med mer än 0,50 procentenheter. Jones Lang LaSalle bedömer att direktavkastningskraven kommer att justeras uppåt även under 2008. Skillnaden mellan bästa kvalitet och läge respektive sekundära objekt kommer också att fortsätta öka under den kommande tvåårsperioden. - Tillväxtprognosen för svensk ekonomi och sysselsättning samt ett begränsat utbud av attraktiva fastigheter medför goda utsikter för stigande kontorshyror under 2008. Det är hyrestillväxten som kommer att hålla uppe totalavkastningen framöver och som attraherar såväl svenska som utländska investerare. Vi ser också ett ökat intresse från privata och statliga investerare från Norge, Mellanöstern och Asien, säger Paul Kivimets. Det stora intresset att investera i fastigheter gäller även de övriga nordiska länderna. I Oslo nådde transaktionsvolymen NOK 48 miljarder, vilket är i nivå med rekordåret 2006, och i Finland nådde transaktionerna en ny rekordnivå om EUR 5,5 miljarder. I Europa slog flera länder som Tyskland, Frankrike och Spanien nya volymrekord trots att den totala transaktionsvolymen sjönk med 4 procent. Den globala transaktionsvolymen för kommersiella fastigheter nådde nya rekordnivåer på USD 759 miljarder, vilket är en ökning med 8 procent jämfört med 2006. _________________________________________________________________________ För mer information, kontakta: Daniel Gorosch, chef Fastighetstransaktioner, tel +46 8 453 51 03 Paul Kivimets, chef Analys, tel +46 8 453 51 35 --- Jones Lang LaSalle i Norden Jones Lang LaSalle är Nordens ledande fastighetsrådgivningsföretag och erbjuder strategiska tjänster till ägare, investerare och hyresgäster som vill göra bättre affärer på fastighetsmarknaden. Jones Lang LaSalle förenar stark lokal förankring med världsledande kunskap om såväl svensk som internationell fastighetsmarknad. Med 150 anställda samt kontor i Stockholm, Göteborg och Helsingfors ger Jones Lang LaSalle kvalificerad rådgivning inom transaktioner, uthyrning, hyresgästrepresentation, detaljhandelsutveckling, analys samt förvaltning. För mer information se www.joneslanglasalle.se. Jones Lang LaSalle i världen Jones Lang LaSalle Incorporated (NYSE: JLL), det enda fastighetsrådgivningsföretaget som placerat sig på Forbes ”400 Best Big Companies” för tredje året i rad, har ca 170 kontor i världen och verksamhet i fler än 700 städer i över 60 länder. Under 2007 översteg intäkterna USD 2.7 miljarder. Jones Lang LaSalle tillhandahåller ledande integrerat fastighets- och investeringskunnande på såväl lokal och regional som global nivå. Med en global portfölj på mer än 111,4 miljoner kvadratmeter är Jones Lang LaSalle branschledande inom fastighetsrådgivning och fastighetsservice. LaSalle Investment Management är en av världens största och mest diversifierade fondförvaltningsverksamheter med ett förvaltat kapital på cirka USD 49,7 miljarder. För mer information, se www.joneslanglasalle.com.