Svensk handel fortsatt attraktiv trots tuffare tider

Investeringarna i detaljhandelsfastigheter visade en neråtgående trend under årets första nio månader enligt Jones Lang LaSalle. Samtidigt var Sverige den näst mest aktiva marknaden för volymhandelstransaktioner i Europa och intresset från utländska investerare var fortsatt starkt.

Transaktionsvolymerna för detaljhandelsfastigheter i Sverige sjönk till SEK 5,4 miljarder under årets första nio månader. Inklusive den svenska delen av Steen & Ström-affären, som bedöms uppgå till cirka SEK 8 miljarder, uppgick den totala transaktionsvolymen till drygt SEK 13 miljarder. Volymerna för motsvarande period 2007 uppgick till cirka SEK 16 miljarder, inklusive Centrumkompaniet på SEK 6,2 miljarder. Direktavkastningsnivåerna har ökat för både köpcentrum och volymhandel och befinner sig idag på nivåer om drygt 6 procent. I Europa(1) sjönk transaktionsvolymerna för detaljhandels-fastigheter till EUR 11 miljarder, vilket nästan är en halvering jämfört med motsvarande period 2007.

- 2007 präglades av ett mycket stort intresse för köpcentrum och detaljhandelsfastigheter i Sverige drivet av en stark utveckling för den privata konsumtionen. Dagens konjunkturavmattning med högre räntor och försämrade belåningsmöjligheter förväntas fortsätta pressa avkastningskraven uppåt för alla fastighetsslag. Direktavkastningskravet för detaljhandelsfastigheter förväntas stiga minst lika kraftigt som för kontor till följd av hårdare tider för konsumenterna vilket förväntas återspeglas i handelsfastigheternas värde, säger Daniel Gorosch, Chef för Fastighetstransaktioner.

Volymhandelsfastigheter(2) stod för en stor del av transaktionsvolymen och under första halvåret var andelen hela 85 procent. Sverige var därmed den mest aktiva marknaden i Europa inom volym-handelstransaktioner efter Tyskland med en 15 procentig andel. Investerarna har i dessa turbulenta tider valt att fokusera på marknader med relativt starka marknadsfundamenta och stabila utsikter. Det utländska intresset för detaljhandelsfastigheter i Sverige var fortsatt starkt. Utländska investerare var inblandade i 64 procent av transaktionsvolymen under årets första nio månader jämfört med 87 procent under 2007.

I juli förvärvades Steen & Ströms köpcentrum av Klépierre, ett av Europas största köpcentrumbolag, tillsammans med den holländska pensionsfonden ABP Pension Fund till ett belopp om cirka SEK 26 miljarder. Affären omfattar bland annat nio svenska köpcentrum, däribland Sollentuna centrum och Marieberg i Örebro. En annan transaktion var brittiska Morley som förvärvade en detaljhandels-fastighet i det attraktiva handelsområdet Birsta utanför Sundsvall för SEK 250 miljoner.

(1) Avser Kontinentaleuropa dvs. exkl. Storbritannien och Irland.
(2) En volymhandelsfastighet är en byggnad om minst 1 000 kvm oftast innehållande skrymmande varor.

För mer information, kontakta:
Daniel Gorosch, Chef Fastighetstransaktioner, tel +46 8 453 51 03

Jones Lang LaSalle i Norden
Jones Lang LaSalle är Nordens ledande fastighetsrådgivningsföretag och erbjuder strategiska tjänster till ägare, investerare och hyresgäster som vill göra bättre affärer på fastighetsmarknaden. Jones Lang LaSalle förenar stark lokal förankring med världsledande kunskap om såväl svensk som internationell fastighetsmarknad. Med 150 anställda samt kontor i Stockholm, Göteborg och Helsingfors ger Jones Lang LaSalle kvalificerad rådgivning inom transaktioner, uthyrning, hyresgästrepresentation, detaljhandelsutveckling, analys samt förvaltning. För mer information se www.joneslanglasalle.se.

Jones Lang LaSalle i världen
Jones Lang LaSalle Incorporated (NYSE: JLL) är ett rådgivningsföretag som tillhandahåller ledande integrerat fastighets- och investeringskunnande på såväl lokal och regional som global nivå. Med cirka 180 kontor i världen och verksamhet i fler än 700 städer i 60 länder uppgick intäkterna till USD 2,7 miljarder under 2007. Som branschledande inom fastighetsförvaltning och fastighetsservice förvaltar Jones Lang LaSalle en global portfölj på mer än 111 miljoner kvadratmeter. LaSalle Investment Management är en av världens största och mest diversifierade fondförvaltningsverksamheter med ett förvaltat kapital på cirka USD 54 miljarder. För mer information, se www.joneslanglasalle.com.

JLL är ett ledande tjänsteföretag med inriktning på fastigheter och investeringar. Vi strävar efter ett visionärt tänkande inom fastighetsområdet som skapar lönsamma möjligheter och platser där människor kan förverkliga sina ambitioner. På så sätt bidrar vi till en bättre framtid för våra kunder, våra medarbetare och för samhället där vi verkar. Med verksamhet i över 80 länder och våra mer än 110 000 medarbetare skapar den global plattformen kraft kombinerat med lokal expertis. JLL rankas bland världens 500 största företag av tidningen Fortune. JLL är det registrerade varumärket för Jones Lang LaSalle Incorporated.