Nordic City Report: Rekordstort investeringsintresse i Göteborg

Den starka ekonomiska utvecklingen och en kraftig sysselsättningstillväxt i Göteborg är enligt Jones Lang LaSalles Nordic City Report de främsta orsakerna till den positiva utvecklingen på regionens fastighetsmarknad. Vakansgraden har sjunkit kraftigt och denna trend fortsätter under 2007, vilket lämnar utrymme för hyresökningar. 2006 blev ett rekordår i Göteborg sett till investeringsvolym, och den förväntade hyrestillväxten späder på investerarnas intresse att förvärva fastigheter i regionen under 2007. Efterfrågan på kontorslokaler i Göteborgsregionen var mycket god under 2006 med fortsatt höga uthyrningsvolymer. Den privata sektorn är optimistisk vad gäller nyanställningar, i synnerhet kontorsintensiva branscher som finansiell verksamhet och företagstjänster. Vakanserna har under 2006 sjunkit med nära 2 procent till 10,4 procent och en allt starkare efterfrågan kombinerat med en låg nybyggnationstakt gör att vakanserna bedöms fortsätta sin vandring nedåt. I slutet av 2007 förväntas vakansgraden uppgå till 8,0-8,5 procent. Den starka efterfrågan har redan lett till hyresökningar för fastigheter i bra microlägen och under 2007 bedöms hyrorna stiga även för fastigheter i sekundärlägen. ― Nyanställningarna påverkar efterfrågan på kontorslokaler i positiv riktning och under 2006 kunde vi se en kraftig nedgång i vakansgraden, säger Nadja Granström, analytiker på Jones Lang LaSalle i Göteborg. Under 2007 tillkommer endast 16 000 kvadratmeter ny kontorsyta, vilket gör att vakansgraden kommer att reduceras kraftigt samtidigt som hyrorna kan stiga på bred front. Med en ökning på hela 162 procent under 2006 nådde Göteborg en investeringsvolym i fastigheter på 11,2 miljarder kronor (exklusive bostäder och publika bud). En rad nya utländska aktörer, exempelvis Teesland, Henderson, Boultbee och Credit Suisse har investerat i regionen under året. Även om fokus från de utländska investerarna hittills legat på detaljhandelsfastigheter pekar mycket på att den förväntade tillväxten i kontorshyror kommer att öka intresset för kontorsfastigheter under 2007. ― Skillnaden i direktavkastning mellan A-klassade och B-klassade fastigheter blir allt mindre i takt med ett tilltagande investeringsintresse från både inhemska och utländska aktörer. Det höga investeringsintresset för Göteborgsregionen har fortsatt att sätta press på avkastningsnivåerna, särskilt för B-fastigheter, dvs. fastigheter av lite sämre kvalitet och med sämre lägen. Direktavkastningen kan komma att sjunka ytterligare något under 2007, säger Karl Persson, Fastighetstransaktioner, Jones Lang LaSalle i Göteborg. För mer information, kontakta: Nadja Granström, Jones Lang LaSalle i Göteborg, tel 031-708 53 06. Karl Persson, Jones Lang LaSalle i Göteborg, tel 031-708 53 05. Jones Lang LaSalle i Norden Jones Lang LaSalle är ett av världens ledande företag inom strategiska och integrerade tjänster åt ägare, hyresgäster och investerare på fastighetsmarknaden. Den svenska verksamheten har ca 100 anställda och kontor i Stockholm och Göteborg. Jones Lang LaSalle i Sverige erbjuder ett flertal olika fastighetstjänster; övergripande strategisk rådgivning, transaktionsrådgivning, uthyrning, utveckling inom detaljhandeln, analys, hyresgästrepresentation och förvaltning. Under 2006 medverkade Jones Lang LaSalle vid fastighetstransaktioner till ett värde överstigande 5 miljarder kronor och var sammantaget den ledande oberoende uthyrningsrepresentanten på Stockholms- och Göteborgsmarknaden. Jones Lang LaSalle erbjuder såväl svenska och internationella kunder djup kunskap om den svenska fastighetsmarknaden som möjligheten till ett internationellt nätverk av fastighetsexperter. För mer information se www.joneslanglasalle.se. About Jones Lang LaSalle Jones Lang LaSalle (NYSE: JLL), the only real estate money management and services firm named to FORTUNE magazine’s “100 Best Companies to Work For” and Forbes magazine’s “400 Best Big Companies” has approximately 150 offices worldwide and operates in more than 450 cities in over 50 countries. With 2006 revenue of over $2.0 billion, the company provides comprehensive integrated real estate and investment management expertise on a local, regional and global level to owner, occupier and investor clients. Jones Lang LaSalle is an industry leader in property and corporate facility management services, with a portfolio of over 1.0 billion square feet worldwide. LaSalle Investment Management, the company’s investment management business, is one of the world’s largest and most diverse real estate money management firms, with approximately $40.6 billion of assets under management. For further information, please visit ou r website, www.joneslanglasalle.com.