Jones Lang LaSalles rörelseintäkter 2008 på samma nivå som 2007

• Rörelseintäkterna uppgick till USD 2,7 miljarder (2,7)
  • Region Americas intäkter ökade med 22 procent, till USD 933 miljoner, drivet av ett framgångsrikt samgående med Staubach samt tillväxt inom corporate outsourcing
  • Nettoresultatet uppgick till USD 84 miljoner (256), varav för fjärde kvartalet USD 41 miljoner (105)

Jones Lang LaSalle Incorporated (NYSE: JLL) redovisar rörelseintäkter om USD 2,7 miljarder under 2008, vilket är på samma nivå som under 2007, trots den globala konjunkturnedgången. Såväl förvärv som fortsatta framgångar inom Management Services och LaSalle Investment Management låg bakom den goda utvecklingen. Corporate Solutions fortsätter att skörda framgångar som en följd av att allt fler företag gör en översyn av sina kostnader samt fokuserar på att frigöra kapital.

Rörelseresultat för 2008 uppgick till USD 151 miljoner för 2008 jämfört med ett rörelseresultat på USD 342 miljoner för 2007. Resultatet för 2007 inkluderade ett väsentligt transaktionsarvode inom affärssegmentet Asia Pacific Hotels. Årets nettoresultat uppgick till USD 84 miljoner (256) och inkluderade engångskostnader om USD 30 miljoner. Under fjärde kvartalet 2008 uppgick nettoresultatet till USD 41 miljoner (105) och rörelseresultatet till USD 72 miljoner (140).

"Med kunderna i fokus har vi fortsatt att ta marknadsandelar och bibehållit våra intäkter under 2008 samtidigt som vi målmedvetet arbetat med vår kostnadsbild", säger Colin Dyer, koncernchef Jones Lang LaSalle. "Mot bakgrund av de utmaningar som vi ser framför oss kommer vi koncentrera vår omfattande marknads- och transaktionsexpertis kring att i än högre grad leverera värde till våra kunder. Hela verksamheten måste vara fortsatt flexibel för att vi ska kunna anpassa oss till rådande marknadsförutsättningar", tillägger Dyer.

Region EMEA (Europa, Mellanöstern, Afrika) uppvisade rörelseintäkter på USD 871 miljoner under 2008, en minskning med 6 procent jämfört med föregående år. Intäkterna från Leasing och Management Services ökade på helårsbasis medan Capital Markets och Hotels minskade. Exklusive valutaeffekter och affärsområden Capital Markets och Hotels ökade intäkterna för helåret och för kvartalet med 18 respektive 1 procent.

Den fullständiga rapporten finns på www.joneslanglasalle.com

Charlotte Strömberg, VD Jones Lang LaSalle Norden, tel +46 8 453 50 61

Jones Lang LaSalle i Norden
Jones Lang LaSalle är Nordens ledande fastighetsrådgivningsföretag och erbjuder strategiska tjänster till ägare, investerare och hyresgäster som vill göra bättre affärer på fastighetsmarknaden. Jones Lang LaSalle förenar stark lokal förankring med världsledande kunskap om såväl svensk som internationell fastighetsmarknad. Med 150 anställda samt kontor i Stockholm, Göteborg och Helsingfors ger Jones Lang LaSalle kvalificerad rådgivning inom transaktioner, uthyrning, hyresgästrepresentation, detaljhandelsutveckling, analys samt förvaltning. För mer information se www.joneslanglasalle.se.

Jones Lang LaSalle i världen
Jones Lang LaSalle Incorporated (NYSE: JLL) är ett rådgivningsföretag som tillhandahåller ledande integrerat fastighets- och investeringskunnande på såväl lokal och regional som global nivå. Med cirka 180 kontor i världen och verksamhet i fler än 700 städer i 60 länder uppgick intäkterna till USD 2,7 miljarder under 2008. Som branschledande inom fastighetsförvaltning och fastighetsservice förvaltar Jones Lang LaSalle en global portfölj på mer än 121 miljoner kvadratmeter. LaSalle Investment Management är en av världens största och mest diversifierade fondförvaltningsverksamheter med ett förvaltat kapital på cirka USD 46 miljarder. För mer information, se www.joneslanglasalle.com

JLL är ett ledande tjänsteföretag med inriktning på fastigheter och investeringar. Vi strävar efter ett visionärt tänkande inom fastighetsområdet som skapar lönsamma möjligheter och platser där människor kan förverkliga sina ambitioner. På så sätt bidrar vi till en bättre framtid för våra kunder, våra medarbetare och för samhället där vi verkar. Med verksamhet i över 80 länder och våra mer än 110 000 medarbetare skapar den global plattformen kraft kombinerat med lokal expertis. JLL rankas bland världens 500 största företag av tidningen Fortune. JLL är det registrerade varumärket för Jones Lang LaSalle Incorporated.