Jones Lang LaSalle: Starkt resultat för första kvartalet 2006

Jones Lang LaSalle, ett av världens ledande företag inom fastighetstjänster och förvaltning av fastigheter, fast egendom och kapital, upplevde en stark tillväxt inom alla affärsområden under första kvartalet 2006. Intäkterna under det första kvartalet 2006 uppgick till USD 337 miljoner (ca SEK 2,5 miljarder), en ökning med USD 97 miljoner (SEK 718 miljoner) eller 40 procent räknat i USD och 46 procent räknat i lokal valuta. – Vi är naturligtvis nöjda med vårt första kvartal, säger Charlotte Strömberg, chef för Jones Lang LaSalles nordiska verksamhet. Resultatet visar att vi arbetat med rätt saker och att kunderna värdesätter vår rådgivning. Hittills i år har verksamheten i Europa drivits av god utveckling inom strategisk rådgivning och transaktionsrådgivning. Med en fortsatt stark global fastighetsmarknad är jag övertygad om att Jones Lang LaSalle kommer att visa en fortsatt stark tillväxt. Nettoresultatet uppgick till USD 4,6 miljoner (SEK 34 miljoner), eller USD 0,14 (SEK 1,04) per aktie för årets första kvartal, vilket kan jämföras med en nettoförlust på USD 8,6 miljoner (SEK 64 miljoner) eller 0,27 (SEK 2) per aktie för motsvarande period 2005. Rörelseresultatet förbättrades med USD 19 miljoner (SEK 141 miljoner) till USD 8,7 miljoner (SEK 64 miljoner). Tidigare år har företaget rapporterat underskott under första kvartalet till följd av säsongsvariationer. De främsta faktorerna bakom uppgången under årets första kvartal var gynnsamma marknadsförhållanden, en god positionering av företaget, vilket bidrog till en stark tillväxt inom samtliga affärsområden samt förvärvet av Spaulding & Slye i USA. I Europa uppgick intäkterna för det första kvartalet 2006 till USD 103 miljoner (SEK 762 miljoner), en ökning med 22 procent räknat i USD och med 32 procent räknat i lokala valutor jämfört med motsvarande period 2005. Jones Lang LaSalle är noterat på New York Stock Exchange. --- Jones Lang LaSalle i Norden: Jones Lang LaSalle är ett av världens ledande företag inom förvaltning av fastigheter, fast egendom och kapital. Företaget erbjuder ledande strategiska och integrerade tjänster åt ägare, hyresgäster och investerare. Den svenska verksamheten har ca 130 anställda och kontor i Stockholm och Göteborg. Jones Lang LaSalle i Sverige erbjuder ett flertal olika fastighetstjänster; övergripande strategisk rådgivning, transaktionsrådgivning, uthyrning, utveckling inom detaljhandeln, analys, hyresgästrepresentation och förvaltning. Under 2005 medverkade Jones Lang LaSalle vid fastighetstransaktioner till ett värde överstigande 5 miljarder kronor och var sammantaget den ledande oberoende uthyrningsrepresentanten på Stockholms- och Göteborgsmarknaden. Jones Lang LaSalle erbjuder såväl svenska och internationella kunder djup kunskap om den svenska fastighetsmarknaden som möjligheten till ett internationellt nätverk av fastighetsexperter. För mer information se www.joneslanglasalle.se. Kontakt: Charlotte Strömberg Företag: Jones Lang LaSalle Telefon: +46 (0) 8 453 51 00 About Jones Lang LaSalle Jones Lang LaSalle (NYSE: JLL) has more than 100 offices worldwide and operates in more than 430 cities in 50 countries. With 2005 revenue of approximately $1.4 billion, the company provides comprehensive integrated real estate and investment management expertise on a local, regional and global level to owner, occupier and investor clients. Jones Lang LaSalle is an industry leader in property and corporate facility management services, with a portfolio of 927 million square feet (86 million square metres) worldwide. In 2005, the firm completed capital markets sales and acquisitions, debt financings, and equity placements on assets and portfolios valued at $43 billion. LaSalle Investment Management, the company’s investment management business, is one of the world’s largest and most diverse real estate money management firms, with approximately $34 billion of assets under management. For further information, please visit www.joneslanglasalle.com.