Kubiklager, Norra Hamnen, Malmö. Foto: Genesta Property Nordic

JLL dubbel rådgivare till BentallGreenOak vid förvärv av logistikfastighet i Malmö

BentallGreenOak, en global fastighetsinvesterare, har förvärvat en logistikfastighet i Norra Hamnen i Malmö. Fastigheten är nybyggd och omfattar cirka 20 000 kvadratmeter lager med tillhörande kontor. Säljare är Genesta Property Nordic. JLL har varit rådgivare till BentallGreenOak i transaktionen som i och med transaktionen gör sitt första fastighetsförvärv i Sverige. JLL har även agerat finansieringsrådgivare till BentallGreenOak.

Fastigheten som är en modern lager- och logistikfastighet, kallad Kubiklager, ett koncept för modern, flexibel logistik, är belägen i Norra Hamnen i Malmö. Norra Hamnen är ett expansivt stadsnära utvecklingsområde utpekat för logistik.

-Vi ser just nu ett starkt intresse för logistikfastigheter i hela Europa. Fler och fler investerare tittar på Norden och då framförallt Sverige. Vi gratulerar BentallGreenOak till ett spännande förvärv i ett så pass stadsnära logistikläge som Norra Hamnen, säger Lena Grimslätt, Senior Director, JLL Sverige.

-Vi är stolta över att ha fått möjligheten att företräda BentallGreenOak i finansieringsprocessen av deras första förvärv i Sverige, på så sätt kan vi erbjuda en helhetslösning vid köprådgivning. I samband med deras transaktion har ytterligare en internationell långivare etablerat sig på den svenska marknaden, säger Joakim Nirup, Head of Debt & Financial Advisory, JLL Sverige.

JLL är ett ledande tjänsteföretag med inriktning på fastigheter och investeringar. Vi strävar efter ett visionärt tänkande inom fastighetsområdet som skapar lönsamma möjligheter och fantastiska platser där människor kan förverkliga sina ambitioner. På så sätt bidrar vi till en bättre framtid för våra kunder, våra medarbetare och för samhället där vi verkar. Med verksamhet i över 80 länder och 91 000 medarbetare, rankas vi bland världens 500 största företag av tidningen Fortune. JLL är det registrerade varumärket för Jones Lang LaSalle Incorporated. För mer information, besök jll.com.

Lena Grimslätt

Senior Director, Capital Markets Göteborg +46 70 910 7107