Hög efterfrågan på logistikfastigheter i hela Europa

Transaktionsvolymer för logistikfastigheter i Europa uppgick till €15 miljarder under 2007. Efterfrågan drivs av ökad outsourcing och tillväxt inom detaljhandeln. Det visar Jones Lang LaSalles senaste logistikrapport, European Logistics Report. Under 2007 uppgick transaktionsvolymen för logistikfastigheter till €15 miljarder, en minskning med 12 procent jämfört med 2006. Nivån för 2007 var den näst högsta som redovisats enligt Jones Lang LaSalle. Sverige stod tillsammans med Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Nederländerna för den högsta transaktionsaktiviteten. Transaktionerna i Sverige uppgick till €1,78 miljarder, eller SEK 16,7 miljarder, och låg i paritet med det starka 2006. I Storbritannien, Europas största transaktionsmarknad för logistikfastigheter, minskade volymerna med 35 procent till €4,3 miljarder. Transaktionsvolymen i Tyskland ökade med 5 procent till €2,3 miljarder. I Frankrike mer än fördubblades transaktionsaktiviteten till €1,86 miljarder och i Nederländerna genomfördes för första gången transaktioner för totalt över €1 miljard, vilket innebar en ökning på 30 procent. Den största volymminskningen, med en nedgång på 90 procent, redovisades i Ryssland där aktiviteten landade på låga €104 miljoner. Det kraftiga fallet berodde främst på brist på förvärvsobjekt medan efterfrågan låg kvar på höga nivåer. - Det viktade europeiska direktavkastningskravet för logistikfastigheter ökade med 0,1 procentenheter till 6,1 procent i slutet av 2007 som en följd av investerarnas osäkerhet kring finansmarknaden. Nivåerna förväntas öka ytterligare under 2008, säger Karl Persson, National Director hos Jones Lang LaSalle. Uthyrningsvolymen för logistikfastigheter ökade under 2007 med nästan 20 procent och nådde en ny rekordnivå på 14,5 miljoner kvm. Efterfrågan har drivits av en ökad tillväxttakt i företagens outsourcingaktivitet samt den kraftigt växande detaljhandeln. Byggaktiviteten var under 2007 fortsatt hög på de flesta europeiska marknaderna och ökade med 18 procent eller cirka 10 miljoner kvm. Den största nybyggnationen skedde i Ryssland, Storbritannien och Polen. Få nybyggda logistikfastigheter färdigställdes på den nordiska marknaden men under 2008 förväntas 650 000 kvm tillkomma. Utvecklingsaktiviteten är särskilt hög i Finland. - Jones Lang LaSalles hyresindex för logistikfastigheter steg med 2,3 procent under 2007. Hyresnivåerna minskade dock för vissa sekundära logistikfastigheter. Vi förutspår en begränsad hyrestillväxt under 2008 eftersom hyresgästerna strävar efter att minska sina logistikkostnader, vilket många gånger överförs till hyresvärdarna. En hög nybyggnation och ett ökat utbud de närmaste åren sätter också press på hyresnivåerna, säger Karl Persson. EU-utvidgningen, globalisering av tillverkningskedjan, växande handelsflöden från Asien och förändrade konsumentkrav driver den europeiska marknaden för logistikfastigheter. Det innebär också att flera nya marknader växer fram som intressanta för såväl hyresgäster som utvecklare och investerare; däribland Rumänien, Ukraina, Grekland och Turkiet. Aktiviteten på dessa marknader är ännu begränsad men en modern logistikfastighetsmarknaden håller på att ta form i takt med en växande ekonomi och stark detaljhandelsmarknad. Intresset för dessa marknader förväntas öka ytterligare under 2008. För mer information, kontakta: Karl Persson, National Director, Jones Lang LaSalle, tel +46 31 708 53 05 eller +46 70 269 87 71