Liza Britzelli på sin studentdag - foto: privat

JENSEN gymnasium Gamla stan instiftar stipendium till minne av Liza Britzelli

I en värld där utmaningarna är många och hinder ibland kan kännas oöverstigliga, finns det alltid en historia som påminner oss om kraften i att inte ge upp. JENSEN gymnasium Gamla stan instiftar i år ett stipendium till minne av den tidigare eleven Liza Britzelli som trotsade alla odds och kämpade för att uppnå sina mål. Igår invigdes stipendiet.

Liza är en av kvinnorna som sköts ihjäl i dubbelmordet i Tullinge. Ett oskyldigt offer i våldsvågen.

Liza var en elev som, likt många andra, mötte svårigheter under sin skolgång. Med knappa resurser och begränsat stöd fick hon kämpa hårdare än andra. Men trots dessa hinder, visade Liza en vilja och brinnande passion för att utbilda sig och förbättra sitt liv. Hon vägrade att ge upp och fortsatte kämpa, dag efter dag för att förverkliga sina drömmar. En dröm uppfylldes när hon fick besked om att hon kommit in på JENSEN gymnasium Gamla stan och i sitt studenttal pratade hon om att framtiden var ljus.

Liza nådde senare med sina toppbetyg juristlinjen och samtidigt som hon läste sina studier på juristprogrammet arbetade hon även aktivt med en läxhjälpsorganisation. Hon föreläste också för elever på sin gamla gymnasieskola.

Om stipendiet

Med detta stipendium vill JENSEN gymnasium inte bara hedra Lizas minne utan även uppmärksamma och inspirera andra att följa i hennes fotspår. Lärarna dömde ut hennes chanser redan i lågstadiet men Liza vägrade acceptera att man inte fick drömma stort.

Det är Lizas anda av envishet, dedikation och mod som vi vill hylla genom detta stipendium. Vi vill uppmärksamma de elever som, precis som Liza, står inför svårigheter och ändå fortsätter att kämpa för sin utbildning och sina mål.

Vinnande stipendiat emottager en summa att handla för på Akademibokhandeln samt en litografi av konstnären Mats Pehrson, som fått tolka Liza Britzelli i ett konstverk.

Invigning

Igår invigdes stipendiet med en ceremoni i Schönfeldtska palatset på JENSEN gymnasium Gamla stan. Talade gjorde rektor Anna Lundman, Lizas fostermamma Marinka samt Anna Wiger Jensen, vVD. Även konstnären Mats Pehrson fick berätta om sin tolkning av Liza i sitt konstverk, som avtäckes för första gången under ceremonin.

Konstnären Mats Pehrson berättar om sitt konstverk.

Sara Taflin

Skolchef JENSEN gymnasium 070 092 78 72