Viktoria Bjurström, bitr. Skolchef för JENSEN grundskola och och Anna Wiger Jensen, vVD

Invigning av nyrenoverade JENSEN grundskola i Örebro

Igår invigdes JENSEN grundskolas nyrenoverade lokaler i Örebro, en skola för över 300 grundskoleelever i årskurs 4-9 vid Sveaparken i centrala Örebro.

Skolan, som ritades av arkitekt Tore Axén, är uppförd i gult tegel och byggdes på 1960-talet. Fastigheten består av 5 byggnader som omfattar cirka 2 770 kvadratmeter. Den har en egen idrottshall och en stor fin skolgård i bästa läge vid Sveaparken.

Skolan har renoverats av det kommunala fastighetsföretaget Futurum tillsammans med entreprenören Sjötorps Hus. Sedan fyra veckor är skolverksamheten igång.

"Vi är tacksamma över det fina samarbetet med Futurum och Sjötorpshus. Tillsammans har vi skapat fantastiska skollokaler i bästa läge vid Sveaparken i Örebro. Skolan vänder sig till elever och föräldrar som värdesätter en traditionell svensk skola med ordning och studiero" säger Mats Rosén, skolchef för JENSEN grundskola.

På bild: från Sjötorpshus Henrik Lundin, platschef i Örebro och Pär Knutsson, VD. Från Futurum: Caroline Rönnbäck, Bygg- och hållbarhetsstrateg och Mårten Cederberg, projektledare.

"Vi på Futurum Fastigheter är väldigt glada över att det återigen bedrivs skolverksamhet på Sveaskolan. Från de första kontakterna som togs under Coronapandemin, då även vi drabbades av skenande byggkostnader så står vi här med JENSEN som hyresgäst i nyrenoverade fina skollokaler.

Futurums vision – "Miljöer värdiga våra barn" är vår vägledning i allt vi gör och den visionen passar som handen i handsken med de ambitioner som JENSEN har haft i detta projekt. Vi på Futurum är mycket nöjda med resultatet och samarbetet.

Vi hoppas att vi kan ta med oss det goda samarbetet som vi haft under projekttiden, in i ett mångårigt samarbete där vi tillsammans med våra olika kompetenser kan arbeta för att få barn och unga att växa och utvecklas i sunda och inspirerande lokaler."

- Göran Lunander, VD på Futurum Fastigheter

En av de stolta eleverna, Faisal, hälsar välkommen till invigningen