Inne i gallerian SöDER pågår just nu Sommarprogrammet med profilerade utställningar som Vår Salong och Årets Bild. Sommarprogrammet pågår fram till augusti.

Starkt samarbete möjliggör Söder som plats för konstnärlig upplevelse

Söder – En plats för konstnärlig upplevelse

I en tid där staden och dess ytor är under kontinuerlig förändring är det viktigt att samhällsviktiga aktörer är en del av den fortsatta utvecklingen. Med erfarenheter av 2020 ser vi att kulturen och konsten har mycket att vinna på att synliggöras genom alternativa format för att stämma överens med det rådande läget.

Sedan tidigare har konstagenturen Kulturhotellet och det lokala Helsingborgsfastighetsbolaget Jefast gått samman för att etablera Söder som en destination för konstnärligt arbete. Det är glädjande att nu även fastighetsbolaget Executive Property Europe och Kulturnämnden i Helsingborg anslutit sig i samarbetet och därmed förstärker Konstkvarteret Söder ytterligare.

- ”Det pyr av utveckling i stadsdelen Söder och det är glädjande att många ser värdet i att samarbeta för platsens attraktivitet och fina utveckling. Som fastighetsaktör bygger vi stad, inte enbart hus - det är även vad som rör sig i och runt husen som är avgörande för platsens attraktivitet. Samarbetet är ett exempel på just det”, menar Alexandra Werder Hallonkvist, centrumledare SöDER gallerian, Jefast

Arbetet kring Konstkvarteret Söder har pågått i flera år, men intensifieras nu genom gemensamma uttalade satsningar i området. Satsningen inleddes i juni med utställningsprogram, där profilerade utställningar som Årets Bild och Helsingborgs Dagblads Vår Salong med jury Marina Schiptjenko. Sommarprogrammet började i juni och pågår till augusti inne i SöDER gallerian.

- ”Satsningen ger Kulturhotellet förut okända möjligheter att kostnadseffektivt ställa ut flera utställningar jämnlöpande. Med samarbetet kan vi således locka hit tänkvärda utställningar som kollektivt ökar intresset för konsten och i förlängningen området”, säger Axel Swanstein, konstnärlig ledare, Kulturhotellet

- ”Söder är inne i en period av förvandling, där kommun, privata aktörer och boende gemensamt arbetar för ett tryggt, trevligt och välkomnande Söder. Vi tror att det är viktigt att Söder är en destination dit turister och folk från andra stadsdelar tar sig. För att detta skall lyckas krävs ytterligare ”besöksanledningar” där vi är med och stöttar ”Konstkvarteret Söder” som är ett bra kulturkomplement till det befintliga utbudet” säger Erik Lindér, vd, Executive Property Europe

Utöver säsongsbaserade utställningsprogram initieras flera projekt inom raden för Konstkvarteret, fokus 2021 blir platsspecifika konstverk runt i området där fler samarbetspartners väntas ansluta.

- ”Sedan 2015 har Kulturhotellet haft över 100 000 besökare, vi ser nu fram emot att flytta ut verksamheten till området och därmed öka intensiteten på vårt arbete” avslutar Axel Swanstein.

Kontaktuppgifter:
      Alexandra Werder Hallonkvist, centrumledare SöDER gallerian, 042-361203