Foto: Emrik Jansson, JBP

Ny rekordsäsong för Järvsö Bergscykel Park

Järvsö Bergscykel Park ökar igen – för 7 året i rad har downhillcykelparken i Järvsö slagit besöksrekord.
21 600 cykeldagar är en ökning från 19 500 föregående år.
– Vi är otroligt tacksamma att det är allt fler som vill cykla utför, det gör att vi vill och vågar satsa mer redan till nästa år, säger Lars Ek Lööv, vd.

Att cykla downhill i Järvsö fortsätter att vara populärt. Den gångna cykelsäsongen har varit den mest framgångsrika sett till antal cyklister sedan starten 2010. Under de 121 öppetdagarna gjordes över 210 000 åk – vilket var ett nytt rekord.

– Vi har haft ett väldigt bra år igen, vi har gjort många kostsamma, men viktiga, investeringar i verksamheten det gångna året och det är så klart både tacksamt och skönt att det varit uppskattade av både gäster och anställda, säger Lars Ek Lööv.

Den gångna säsongen öppnades en ny uthyrningsdel på Bergshotellet, shop och verkstad byggdes helt nytt och det byggdes ett tak över uteserveringen – lägg därtill att under säsongen öppnades Lill-Babs, en ny barnled med rullband.

Den sista oktober blev den sista cykeldagen i Järvsö. Ett ymnigt snöfall gjorde att cykelparken valde att stänga för säsongen en vecka tidigare än planerat.

– Det är naturligtvis ingen överraskning för oss att det kan bli snö den här tiden, utan det är lite på chans som vi håller öppet så länge som vi gör, vi vill maximera cyklingen och det gjorde vi i år också, säger Lars Ek Lööv.

Den världsunika Barmarksgarantin kunde då utnyttjas för första gången i Järvsö Bergscykel Parks historia – den ger alla som bokat pengarna tillbaka på hela sin planerade vistelse i Järvsö.

Järvsö Bergscykel Park öppnar igen 19 maj 2017.

FAKTA

Järvsö Bergscykel Park öppnades 2010 – då med fyra cykelfärdiga leder från toppen av Öjeberget. Cyklisterna tar sittliften upp till toppen och cyklar ned på hand- och maskingrävda leder. Under 2016 års säsong öppnades led nummer 17.

Utvecklingskurvan pekar uppåt – allt fler vill cykla downhill i Järvsö.

2010: 2.500 cykeldagar.

2011: 5.000 cykeldagar.

2012: 9.500 cykeldagar.

2013: 13.500 cykeldagar.

2014: 16.000 cykeldagar.

2015: 19.500 cykeldagar.

2016: 21.600 cykeldagar

21.600 cykeldagar – nytt rekord i Järvsö.

För mer information:

Lars Ek Lööv, vd och delägare, 070-580 62 06