Järvsö Bergscykelpark avslutar ännu en rekordsäsong.

Järvsö Bergscykelpark avslutar ännu en rekordsäsong.

Fler cykelleder, fler öppetdagar, fler hyrcyklar – det var receptet för ännu en lyckad downhillsäsong i Järvsö Bergscykel Park.

19.500 cykeldagar stod det på vändkorset när man stängde cykelparken i söndags.

– Man får nästan nypa sig i armen, vi får så mycket kärlek och energi av våra gäster att vi bara längtar efter att få göra ännu mer rolig cykling för alla, säger JBP-ägaren och vd Lars Ek Lööv.

Rekordsäsong börjar bli en vana i Järvsö Bergscykel Park – för sjätte året i rad ökar man antalet cykeldagar rejält. I år cyklades det 19.500 dagar i Järvsö – en ökning med 3.500 från föregående säsong.

En av årets allra viktigaste nyheter var att JBP förlängde säsongen – ända till 1 november. Något som visade sig vara ett riktigt lyckokast.

– Hösten har varit fantastisk, det visade sig finnas ett stort behov av att cykla i oktober hos våra gäster, säger Lars Ek Lööv.

Stämningen och gemenskapen – eller ”hänget” som man säger – i JBP nämns som den stora wow-känslan hos gästerna. Något som Lars Ek Lööv skriver under på.

– Jag kan inte nog tacka våra gäster och vår fantastiska personal – det är samvaron mellan dem som gör att hela vår verksamhet växer och att vi har möjlighet att satsa mer på våra cykelleder, säger han.

Inför nästa säsong – vågar du lova några nyheter?

– Haha, nyheter kan vi lova med säkerhet som vanligt – vi gör nya saker hela tiden. Karamellen vad det blir – den ska vi smaka på lite själva ett tag till, säger Lars.

Det som står klart redan nu är – den 27 maj 2016 öppnar JBP nästa säsong.

FAKTA

Järvsö Bergscykel Park öppnades 2010 – då med fyra cykelfärdiga leder från toppen av Öjeberget. Cyklisterna tar sittliften upp till toppen och cyklar ned på hand- och maskingrävda leder. Under 2015 års säsong öppnades led nummer 15.

Utvecklingskurvan pekar uppåt – allt fler vill cykla downhill i Järvsö.

2010: 2.500 cykeldagar.

2011: 5.000 cykeldagar.

2012: 9.500 cykeldagar.

2013: 13.500 cykeldagar.

2014: 16.000 cykeldagar.

2015: 19.500 cykeldagar.

Destination Järvsö AB förmedlar boende, aktiviteter och upplevelser för besökande i gäster i Järvsö med kringliggande orter. Genom Destination Järvsö AB:s  bokningscentral samt turistbyråverksamheten som bedrivs på uppdrag av Ljusdals kommun är Destination Järvsö AB den första gästen får kontakt inför sitt besök.