Hambofesten går till Järvsö

Hambofesten går till Järvsö

När Hälsingehambon förra året återuppstod, efter flera år i träda, blev det succé. I år fortsätter folkfesten genom Hälsinglands böljande landskap.

– Dansen och folkmusiken lever i allra högsta grad, säger Anna Valsberg i Föreningen Hälsingehambon. Intresset är stort för danskurser och danstillställningar.

”Här dansar den blå, här dansar den grå, men på Hårgaberget ska dansen stå”.

När en grupp ungdomar samlas i Hårga en lördagskväll slår glädjen i taket och dansen tar vid. Snart träder en främling in på logen och förhäxar de glada dansarna med sin stråke. I en ringlande långdans följer ungdomarna mannen till Hårgabergets topp och där spelar han till dess att solen går upp och allt som är kvar av ungdomarna är deras skallar.

Så går den mystiska Hårgasägnen som lockar dansarna än idag.

– Vi vill förena tradition med nytänk, en riktig folkfest vill vi ha, säger Anna Valsberg.

Hälsingehambon lockar deltagare i alla åldrar och på alla nivåer. Förra året infördes en rad uppskattade nyheter bland annat att ett par kan bestå av man och kvinna, två kvinnor eller två män berättar Anna Valsberg.

– På varje etapp får publiken möjlighet att rösta fram sitt favoritpar. Paren får under etappens sista minut ta till vilka medel de vill för att fria till publiken, förra året fick vi se hjulningar, frivolter och andra friturer.

Tävlingen, som går av stapeln den 9:e juli, inleds i gryningen utav riksspelmannen Görgen Antonsson. Efter att ha läst Hårgasägnen i morgonsolen spelar Antonsson dagens första Hårgalåt varvid skönsjungande Pär Engman stämmer upp i en ljuvlig Hälsingevals.

När Westlings spelmän drar igång är det dags för den första etappen och sedan går dansen fram genom landskapet. Från Hårga, där det serveras fäbodfrukost, till natursköna Fagernäs i Arbrå med bad och lunch och till sist till Stenegård i Järvsö där dagen avslutas med dansetapp, final och en stor fest där också publiken får möjlighet att vara med och dansa.

– Tävlingen är en fägring för ögat, som åskådare får du se folkdräkter från hela landet här i Hälsinglands vackra miljö, säger Anna Valsberg och menar att även den som inte känner för att dansa har mycket roligt att ta del av.

– Det blir musik, god mat, bad och fest, alla är välkomna.

Jarvso.se förmedlar boende, aktiviteter och upplevelser för besökande i gäster i Järvsö med kringliggande orter. Genom Destination Järvsö AB:s  bokningscentral samt turistbyråverksamheten som bedrivs på uppdrag av Ljusdals kommun är Destination Järvsö AB den första gästen får kontakt inför sitt besök.