Sju ungkulturprojekt får Järfälla kommuns NovaStipendium

Musik, teater, skulpturbygge och nycirkus, det är några av kulturprojekten som får Järfälla kommuns NovaStipendium. Det årliga stipendiet delas ut till projekt som främjar ung kultur. Ett av kraven är att barn och unga själva är med och bestämmer om projektets innehåll och utformning. I år delas stipendiet mellan sju projekt.

Musikprojekt med tjejgrupper, Järfälla fritidsgårdar. En projektgrupp bestående av 15 tjejer, i åldern 13 till 20 år, jobbar med tjejgrupper ute på fritidsgårdarna. En del i projektet handlar om att ge tjejgrupper möjligheter att utvecklas genom musik. Grupperna kommer att uppträda i samband med Järfälla fritidsgårdars 50-årsjubileum, Stockholms tjejmässa samt vid andra tillfällen.

Uppsättning av teaterföreställning med förskolebarn, Förskolan Råsten. Förskolebarnens favoritbok är Castor bakar och barnen, som är tre till fyra år, vill sätta upp en pjäs med boken som förlaga. Pjäsen ska de spela upp för de yngre barnen och kanske för andra förskolor. Stipendiet ska användas till scenbygge, rekvisita och annat material.

Skulpturprojekt med femåringar, Plommonets förskola. Femåringarna på Plommonets förskola har haft sniglar som ett genomgående tema under sin förskoletid. Under kommande läsår vill de bygga en skulptur med anknytning till sniglar. Förskolebarnen gör själva ritningar och prototyper och därefter skulpturen på sin förskolegård, med lite stöd från sina pedagoger och en konstnär.

Musikläger 2012, Kulturskolan. Ett trettiotal musikelever får möjlighet att starta höstterminen med ett helgläger. Lägret är tänkt att skapa en grund för gränsöverskridande samarbeten, inför kommande konserter och projekt. Eleverna är mellan 11 och 14 år gamla. Både orkesterelever samt piano- och dragspelselever kommer att delta.

Cirkusläger med uppträdande, Kulturskolan. Kulturskolans nycirkuselever kommer en helg i november att sätta samman en varietéföreställning under lördagen, för att sedan under söndagen ge föreställningen i K för deltagare i FUBs verksamhet, För Barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning. Nycirkusgruppen består av 13 personer mellan 12 och 20 år.

”Entreprenörskap” – projekt kring återvinning, miljö och hemslöjd, Lundskolan. Lundskolans avdelning Luftballongen deltog under hösten 2011 på UF-mässan (Ungt företagande) på IKEA och bestämde sig för att jobba vidare på temat Entreprenörskap. De ska tillverka användbara saker av sådant som oftast hamnar på soptippen. Projektet kommer att utmynna i en utställning. Eleverna är sju till tio år gamla.

”På besök i 1700-talet”, Ulvsättraskolan. 16 elever i en förskoleklass har jobbat med ett 1700-talstema och vill nu utveckla detta. De har tidigare haft teman om Mozart och Gustav III och vill nu fortsätta med att lära sig mer om Bellman och Linné genom olika estetiska uttryckssätt samt besök på museer och i Linnés miljöer i Uppsala.

Järfällas ungkulturstipendium NovaStipendiet beviljar stipendiemedel åt idéer eller projekt under ett år. Ett av kraven är att barn och unga själva är med och bestämmer om projektets innehåll och utformning. Bakom stipendiet står Järfällahus AB, Jakobsberg Centrumgalleria AB, HSB Norra Stor-Stockholm och Järfälla Kultur/Järfälla kommun. Stipendiesumman på 60 000 kr kan delas upp i delstipender, i år delades stipendet mellan sju olika ungkulturprojekt.

Lisa Dahlin, informatör, Järfälla Kultur, Järfälla kommun
Telefon: 08- 580 285 90