Herrestaskolan i expansiva Barkarbystaden – nu en guldskola på riktigt

Nu är Herrestaskolan en guldskola på riktigt – sedan någon vecka tillbaka är skolan certifierad med betyget Miljöbyggnad Guld av Swedish Green Building Council, SGBC.

Det var i förra veckan som Miljöbyggnadsgranskningen blev klar och Herrestaskolan blev certifierad med betyget Miljöbyggnad Guld. Certifieringen Miljöbyggnad fokuserar på områdena energi, innemiljö och material.

- Jag är stolt över att vi i Järfälla tänker nytt och bygger hållbart. Att Herrestaskolan nu är certifierad Miljöbyggnad Guld innebär extra höga krav på energisparande, luft, akustik och kontroll på att inga farliga kemiska ämnen finns. Det ger vår personal och våra elever på Herrestaskolan en extra sund miljö att arbeta, lära, leka och utvecklas i, säger Claes Thunblad, (S), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

Herrestaskolan – nästan CO2 neutral och självförsörjande på el

Herrestaskolan i expansiva Barkarbystaden, Järfälla, är Sveriges första skola helt byggd i massivträ och utifrån Miljöbyggnad Guld, vilket skolan nu också har fått godkänd certifiering för. Det gör den till en av Sveriges modernaste skolor ur ett miljöperspektiv – nästan koldioxidneutral och självförsörjande på el.

- Nya Herrestaskolan är Sveriges modernaste och mest klimatneutrala skola, tack vare konstruktionen i massivträ och att vi satsat på att bygga utifrån de krav som finns för Miljöbyggnad Guld, konstaterar Claes.

Om utmärkelsen Miljöbyggnad Guld

Miljöbyggnad är utvecklat för svenska förhållanden och är det mest spridda certifieringssystemet för byggnader i Sverige. En byggnad kan uppnå betyget brons, silver eller guld. Sedan 2011 förvaltas Miljöbyggnad av Sweden Green Building Council, SGBC, som sköter certifiering och driver utveckling av systemet.

Claes Thunblad, (S), kommunstyrelsens ordförande, claes.thunblad@jarfalla.se, tel. 070-002 30 67

Ian Craig, Projektledare, Järfälla kommun, ian.craig@jarfalla.se, tel. 08-580 289 48

• skola & förskola
  • miljö & klimat