Gå direkt till innehåll
Intresset för arkitektmodellen var stort när VD Kent Öhlander i förtydligande  ordalag beskrev den unika banan och den kompakta anläggningen.
Intresset för arkitektmodellen var stort när VD Kent Öhlander i förtydligande ordalag beskrev den unika banan och den kompakta anläggningen.

Stort publikintresse när Jägersrotravet visade upp sin framtid

På Jägersro är allt möjligt. Som att en 95-åring visar vägen in i framtiden, till artificiell intelligens, virtual reality och sensorer. I samband med Müllers Memorial – Sveriges äldsta storlopp inom trav som avgjorts sedan 1907 – bjöds travintresserade, närboende och företagare på en guidad tur in i framtiden. Och redan den 29 november finns en ny möjlighet till en tidsresa.

- Det är verkligen glädjande att det nya Jägersro engagerar så många människor och företag, dels dem i vår omedelbara närhet, dels de mer långväga, säger Kent Öhlander, VD på Skånska Travsällskapet. -Müllers Memorial är numera inte bara en historisk dag, utan också en framtidsdag där vi visar upp våra planer och visioner. Exempelvis när det gäller hur vi ser på behovet av att använda artificiell intelligens, virtual reality och internet of things i verksamheten.

- Att vi valt Müllers Memorial som framtidsdag är ingen slump, påpekar sällskapets ordförande Kerstin Peterson Brodda. Jägersro-travet har byggmästaren Christian Lauritz Müller att tacka för sin tillkomst för över hundra år sedan. -Med det nya Jägersro kan vi fortsätta i Müllers anda i minst hundra år till och erbjuda travsport i absolut världsklass.

Med målet att inom några år inviga ett hästcenter som skall bli ledande i Europa – och där upplevelser, möten och grön omställning är centrala – tog Skånska Travsällskapet dagen i anspråk för att presentera modeller över bygget, 3D-animeringar och ny innovativ teknik.

Stor uppmärksamhet fick bla VR-glasögonen och den spekulativa designmodellen av ett virtuellt besök på stallbacken. Även internet of things och det gränslösa Jägersro väckte besökarnas nyfikenhet och gillande, liksom att artificiell intelligens redan nått prototypstadiet i det s.k propositionsarbetet.

- Jag vill rikta ett stort tack till Framtidsdagens utställare, säger Kent. De spelar viktiga roller för att konkretisera och förklara hur nydanande teknik kan hjälpa oss att skapa nya upplevelser, spara resurser och utveckla verksamheten!

Den 29 november är det dags igen. Då vänder sig Skånska Travsällskapet särskilt till företag och aktörer inom samhällsbyggnads-sektorn samt till universitets- och högskolestuderande.