Gå direkt till innehåll
Per Nordström har sytt ihop ett koncept för att stötta hästskötarna och lyfta deras arbete.

Unik satsning: 25 000 kronor till skötarna av de klassiska vinnarna

En prischeck på 25 000 kronor väntar skötaren till vinnande häst i de fem klassiska loppen i höst. Initiativtagare är Jägersrotränaren Per Nordström som vill uppmärksamma skötarna.

– Det är en stor brist på skötare. Vi måste lyfta deras status, uppmärksamma vilket fantastiskt jobb de gör, säger Per som sytt ihop konceptet.

Idag finns det tränare som tvingas tacka nej till hästar eftersom det helt enkelt inte finns personal att rekrytera, det är den bristen som Nordström vill uppmärksamma.

– Numera tävlar vi snudd på 24/7, det kräver mycket personal och det kräver personal som är beredd att jobba tidiga mornar och sena kvällar – även helger. Skötarna gör ett fantastiskt jobb och det här är ett litet sätt att visa uppskattning. De kan inte bara leva på sin kärlek till hästarna utan måsta också betala sina räkningar och ha mat på bordet.

Fem företag med anknytning till travbranschen ställer upp och sponsrar satsningen:

# Sisyfos Breeders.

# Djurgårdens Ridsport och stängsel.

# Travtränare Svante Båth.

# Björkhaga Stuteri.

# Stall Pellini.

– Jag har mött en fantastisk respons för satsningen, berättar Per och utvecklar:

– Svensk Travsport stöttar uppfödarna med premier i de här loppen, men skötarna får inte något extra och så kan det inte vara. Vi kör igång direkt och redan till Derbyhelgen på Jägersro delar vi ut de två första checkarna.

Tanken är sedan att det här ska bli en årligen återkommande uppmuntran till skötarna.

Här är de fem loppen där segrande skötare får en prischeck på 25 000 kronor.

Svenskt Travderby.

Derbystoet

Svenskt Travkriterium.

Svensk TravOaks.

Svensk Uppfödningslöpning.

Mats Ahlkvist

Presskontakt Sportchef 0762755565

Jägersro trav – Vi skapar vinnare

Jägersro skapar vinnare. Det kan vara en vinnare av Hugo Åbergs, av ett vanligt lopp vilken vardag som helst eller kanske bara den älskade hästen som gör sitt yttersta. En vinnare kan finnas i totohallen, men lika gärna i restaurangen under en trevlig stund med god mat och dryck i glada vänners lag. Travtävlingar, konferens, framtid, sport och spänning.

Jägersro är hela Malmös arena som erbjuder unika möjligheter.

Jägersro Trav

200 39 MALMÖ