Gå direkt till innehåll
Genadii Bolshakov får hjälp av Eduard att förbereda I Keep Tabs för start. Foto: Mikael Rosenquist.

Ryska oljepengar och amerikanska topphingstar bakom succétränare från Tatarstan

I Keep Tabs har två raka segrar på Jägersro.

Tränare är Eduard Bolshakov, kusk hans pappa Genadii.

Far och son Bolshakov kommer från Tatarstan, en delrepublik i Ryssland och bakom den svenska satsningen finns ryska oljepengar.

Genadii och Eduard är anställda som privattränare för oljebolaget Tatneft som inte är lika stort som välkända Gasprom – men som trots allt hade ett eget kapital på 10,6 miljarder dollar 2016 och som har drygt 80 000 anställda.

Tack vare Viktoria Selitska (ni vet hon som tränade Aquamarin som tillsammans med Thomas Uhrberg firade en del framgångar) som hjälpte till att tolka fick vi en pratstund med Genadii som är på plats i Sverige med sex hästar – och den I Keep Tabs som vi sett och blivit imponerad av – är långt från den bästa.

Genadii, som räknas som en av Rysslands bästa kuskar, är egentligen inte bara en vanlig travtränare. Han är manager för Tatnefts hästsportsatsning som omfattar fyra stora skolar för hästsport i Tatarstan. Hästsporten är viktig i Tatarstan och på de fyra skolorna finns det hundratals hästar; travare, hopphästar, dressyrhästar – ja, egentligen all typ av hästsport. Även en speciell ponnydel för att bygga upp sporten från grunden. Oljebolaget äger i runda tal 100 travhästar, varav Bolshakov tränar ca 50. Sex av dessa finns just nu hos Helena Burman och Göran Falk bara en mil från Jägersro.

– Vi fick kontakt med Helena och Göran när vi köpte en häst, berättar Genadii. Jag blev imponerad av deras anläggning så jag är väldigt glad att vi kan jobba där.

Att det just blev Sverige för den internationella satsningen hänger samman med Genadiis kärlek för den svenska travsporten. Han berättar att han gillar hela uppbyggnaden, sporten, hästvälfärden – den höga klassen på allt.

– I Ryssland har vi tyvärr inte kommit lika långt, men jag har en dröm att vi en gång ska komma på samma nivå. Vi tävlar också en del runt Moskva, där är det en del prestige att vinna.

Prispengarna i Ryssland är också oerhört blygsamma, runt 1000–lappen i förstapris förutom vid något enstaka meeting. Ändå är det sex exklusiva hästar som de tagit med sig till Sverige. Ta bara I Keep Tabs som har Cantab Hall som pappa en Buck I St Pat som mamma. Just den Buck I St Pat som var Elitloppsfavorit 2009. I Keep Tabs köptes på auktionen i Harrisburg för drygt 600 000 kronor.

– Vi har hästar med Ready Cash och Muscle Hill som fäder, kanske blir nästa häst att starta från vårt stall Next Chapter (Chapter Seven är pappa).

Tanken är att de sex hästarna som finns hos Burman/Falk ska testas i svensk konkurrens. 2-3 stycken ska sedan stanna kvar och starta här. Eduard Bolshakov är mer eller mindre stationär på ”Falk–On–Hill” medan Genadii pendlar mellan Jägersro och Tatarstan.

Ryska oljepengar och hästkunskap från Tatarstan – det kan bli något alldeles extra.

Fakta/Bolshakovs hästar i Sverige

Anders Engman

Presskontakt 0705752334

Jägersro trav – Vi skapar vinnare

Jägersro skapar vinnare. Det kan vara en vinnare av Hugo Åbergs, av ett vanligt lopp vilken vardag som helst eller kanske bara den älskade hästen som gör sitt yttersta. En vinnare kan finnas i totohallen, men lika gärna i restaurangen under en trevlig stund med god mat och dryck i glada vänners lag. Travtävlingar, konferens, framtid, sport och spänning.

Jägersro är hela Malmös arena som erbjuder unika möjligheter.

Jägersro Trav

200 39 MALMÖ