Erik Adielssons specialdesignade hjälm

Pride Racing Day på Jägersro

Pride Racing Day på Jägersro.

Onsdag den 29:e september tar Jägersro ett steg för att alla människor ska känna sig inkluderade och välkomna till travsporten.

– Jätteviktigt, säger Annette Johansson som är en av initiativtagarna till organisationen Horses for Happiness som ligger bakom projekt. Genom hästarna, i år trav– och galoppsporten men kanske också ridsporten i framtiden, når vi ut till många människor.

Kent Öhlander, vd på Jägersro, ser fram mot samarbetet och en häftig onsdag:

– Vi på Jägersro är en del av samhället och det här är ett arbete som är viktigt för hela vårt samhälle. Så vi är glada och stolta över att som första travbana få vara med och arrangera Pride Racing Day.

Pride Racing handlar inte bara om sexuell läggning eller könsidentitet utan ska verka för att alla ska, på ett likartat sätt, känna sig välkomna oavsett etnicitet, kön, ålder, trosuppfattning, social status eller liknande.

– Sporten är så liten att vi inte kan stänga ute någon. Vi måste visa att alla är välkomna, att alla har ett lika värde, fortsätter Annette.

Annette Johansson är verksam inom både trav– och galopp. Hon är hästägare, uppfödare och hingsthållare. Tillsammans med travhästuppfödaren Staffan Pellvik (stall Pellini) och Helena Backlund (uppfödare med företaget Habibi Invest) utgör de Horses for Happiness.

– Vi känner varandra sedan många år, så det föll sig rätt naturligt.

Som besökare kommer du att upptäcka Pride Racing – och första dagen vi återigen kan öppna för publik – på många sätt.

# De 100 första besökarna bjuds på tårta och bubbel vid entrén.

# Några kuskar kommer att köra i specialdesignade hjälmar. Jägersrokuskarnas hjälmar är sponsrade av Jägersro och kommer efter avslutat Pride Racing att auktioneras ut.

# Skötarna kommer att framhållas. Samtliga skötare med starthäst kommer att bjudas på mat, dessutom får de en goodiebag.

– Vi ser det som väldigt viktigt att lyfta skötarna, inflikar Annette.

# Loppen kommer att sponsras av personer som stöttar Pride Racing. Bl a kommer vi att få se den tidigare stjärnan, numera avelshingsten, El Mago Pellini tillsammans med sin tidigare skötare Linda Sundberg.

# Vinnande hästar kommer att få specialgjorda täcken.

# Restaurangen kommer med specialerbjudanden.

# Pride Racing avslutas i början av oktober med en välgörenhetsauktion. Bland auktionsobjekten finns levandefölavgifter hos bland annat Campo Bahia, Hard Livin, El Mago Pellini, Spartan Kronos och Centurion ATM.

Fakta/Jägersrokuskar som kör i Pridehjälm

Adrian Kolgjini